Tolerante wind waait door metalfeestje in Tilburg, maar het licht blijft uit

De Amerikaanse band Pig Destroyer maakte indruk tijdens Deathfest in Tilburg. Foto Niels VINCK

‘Minder licht”, bromt de zanger van metalband Dodecahedron, Michiel Eikenaar. Zijn enige twee woorden die avond. Terwijl het toch al spaarzame licht nog verder wordt gedimd, staat de rookmachine in de kleine zaal van de Tilburgse 013 non-stop aan. Alleen de contouren van de in dichtgetrokken capuchons spelende gitaristen zijn zichtbaar. Dat er een drummer zit, moeten we maar geloven. De vooruitstrevende band die met dissonante riffs in hun eigen stad de dikke mist doorsnijdt is een van de hoogtepunten van metalfestival Netherlands Deathfest, dat afgelopen weekend voor het eerst werd georganiseerd in 013 in Tilburg, door de Amerikaanse organisator achter het festival Maryland Deathfest. Het trok elk van de drie dagen rond de 3.000 bezoekers uit 40 landen.

Pig Destroyer maakte er indruk, een Amerikaanse band die totale chaos kanaliseert tot een precieze grindcore-aanval. Doom/death metalband Coffins uit Japan gaf een geweldige show, net als Demilich uit Finland, met hun kettingzaag-gitaargeluid en de kenmerkende brulpaddenzang. Heerlijk bleek de dynamieke publieksfavoriet Autopsy, met hun gruntende drummer. Niemand miste zo Disma, de band die van het affiche werd geschrapt vanwege het neo-nazi verleden van de frontman. Dat past in de frisse, tolerante wind die voorzichtig opsteekt in de metalwereld, getuige ook het schrappen van Down van Fortarock in Nijmegen, nadat zanger Phil Anselmo de Hitler-groet bracht. Gezien de paar fans met Disma-shirts in Tilburg is niet iedereen er blij mee, en ook op andere fronten liet de scene haar intolerante kant zien. Zo geeft een van de vele shirtverkopers korting aan vrouwen waarvan hij vindt dat ze ‘lekker dikke tieten’ hebben.

Gelukkig is er voor vrouwen een belangrijke rol weggelegd op dit festival: zo laat gitariste Ana Belen de Lopez van de Spaanse grindcoreband Haemorrhage zien hoe je op volle snelheid een gitaarhals bespeelt, brult zangeres Katherine Katz de setlist van Agoraphobic Nosebleed én een nummer bij Pig Destroyer aan gort, heeft Gruesome de bassiste Robin Mazen in dienst, een band die op briljante wijze een ode brengt aan het vroege werk van Death, en opvallend genoeg werd ook de heftige moshpit bij de Zweedse band Entrails gedomineerd door vrouwen die geen zin hadden om zich opzij te laten zetten.