Recordwinst Turkish Airlines - 935 miljoen euro

Een deel van de toegenomen winst is te danken aan fors lagere brandstofkosten.

Vliegtuigen van Turkish Airlines op hun thuisbasis: Turkse luchthaven Atatürk Airport in Istanbul. Foto Murad Sezer / Reuters

Turkish Airlines heeft afgelopen jaar een winst van omgerekend 935 miljoen euro geboekt. Dat is bijna tweederde meer dan in 2014, zo is te lezen in de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Een deel van de toegenomen winst is te danken aan fors lagere brandstofkosten. Daarnaast wordt er een groei in de verkoop van het aantal tickets genoemd.

Lees ook het interview met CEO van Turkish Airlines Temel Kotil: In Turkije kan de luchtvaart niet zonder de overheid.

Oorlog in buurlanden en politieke onrust

De populariteit van Turkije als vakantiebestemming daalde de afgelopen periode door de oorlog in buurlanden als Syrië en Irak en ook door politieke onrust in Turkije zelf. Maar net als bijvoorbeeld voor Air France-KLM zijn overstappende reizigers een belangrijke doelgroep voor de Turkse maatschappij. Turkish Airlines vervoerde afgelopen jaar 61,2 miljoen passagiers, een kleine 12 procent meer dan in 2014. De omzet nam met een vijfde toe tot omgerekend bijna 9 miljard euro.

De grote Turkse luchthaven Atatürk Airport in Istanbul vormt de thuisbasis van Turkish Airlines. In 2015 deed de luchtvaartmaatschappij 261 steden aan. Naar verwachting zal Turkish Airlines komende jaren blijven groeien en het aantal bestemmingen uitbreiden.

Aan de Zwarte Zee-kant van Istanbul is de aanleg begonnen van de derde internationale luchthaven van de stad. Als die af is, schrijft NRC-correspondent Marloes de Koning, heeft Istanbul de grootste luchthaven ter wereld, met een capaciteit van 150 tot 200 miljoen passagiers per jaar. Ter vergelijk: Schiphol vervoert nu jaarlijks 58 miljoen reizigers.

CEO van plan hard te blijven groeien

In een uitgebreid interview in NRC zegt Kotil dat de groei van Turkish Airlines mede te danken is aan de steun van de Turkse regering. Minister Binali Yildirim heeft mensen aangemoedigd om te gaan vliegen en de belastingen verlaagd, zegt hij.

Dat is anders voor zijn concurrenten in Europa, zegt Kotil. “Die zitten met overheden die het belang van de luchtvaart niet doorhebben.” Dat is in Turkije omgekeerd; de afgelopen tien jaar is het aantal binnenlandse luchthavens verdubbeld. Bezwaren van landeigenaren en milieuactivisten tegen de bouw van de nieuwe mega-hub zijn met speciale wetten ter zijde geschoven.