Milieuagentschap VS bekijkt uitstoot Mercedes BlueTEC

Milieudienst EPA vraagt Mercedes-Benz om uitleg over vieze uitstoot. Is dit het volgende dieselschandaal?

„Kapot” was Wendy Andary uit Half Moon Bay, Californië ervan toen ze erachter kwam dat haar enorme Mercedes GLK 250 BlueTEC toch niet zo groen was als ze hoopte. „Ik dacht dat deze auto’s stijl en milieuvriendelijkheid combineerde en ik was een trotse eigenaar.”

Niet langer, klaagt Wendy op de site van het advocatenkantoor dat een groepsgeding aanspant tegen Daimler, eigenaar van Mercedes-Benz. Sommige dieselauto’s van dat merk lijken op de weg veel meer stikstofoxiden uit te stoten dan is toegestaan. De belofte van schone diesels is dus een leugen en daarom moeten eigenaren gecompenseerd, vindt advocatenkantoor Hagens Berman. Het kantoor doet ook zaken tegen Volkswagen.

De beurs reageerde lauw op dat groepsgeding tegen Daimler, anderhalve week geleden. Tja, advocaten die bloed ruiken. Zorgwekkender is dat nu ook de Environmental Protection Agency, de EPA, informatie over uitstoot van dieselauto’s heeft opgevraagd bij Daimler. Op exact dezelfde manier begon het Volkswagenschandaal.

Het gaat om een aantal dieselauto’s van Mercedes met BlueTEC-techniek in de motor. Die vangt met behulp van een vloeistof schadelijke stikstofoxiden (NOx) af. Het werkt zo goed dat je de dieselauto’s ‘earth-friendly’ kunt noemen, adverteert Daimler.

De advocaten vinden dat de gewraakte auto’s niet enkel de normen overschrijden, maar ook de tests belazeren. Net als dieselauto’s van Volkswagen. En nu wil de EPA, die al allerlei auto’s opnieuw aan het testen was, er ook het fijne van weten. „We hebben inderdaad om extra gegevens gevraagd”, bevestigt een woordvoerder.

Nederlands onderzoek

In de aanklacht van de advocaten speelt het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO de hoofdrol. In 2015 stelde TNO vast dat de NOx-uitstoot van een Mercedes-Benz C-Class 220 op de weg dramatisch steeg, terwijl die op de rollenbank binnen de normen was. „Het lijkt op een selectief gebruik van de uitstoot-controletechnieken”, schreef TNO toen. Op de weg stootte de auto wel meer dan twintig maal de norm uit.

Het ligt aan de „opmerkelijk lage buitentemperaturen” bij het testen, verweerde de autofabrikant zich tegenover de NOS, die om reactie vroeg. Dan functioneert de techniek minder, om de motor te beschermen.

Een auto die in het lab iets heel anders doet dan op de weg? Dat heet bedrog, vinden de advocaten. Dat vindt Daimler niet. „We hebben geen defeat device gebruikt”, zegt de woordvoerder desgevraagd.

Geen bewijs

Er is nog niks bewezen. De EPA wijst erop dat TNO een Mercedes voor de Europese markt heeft getest. Een auto voor de VS kan heel anders zijn afgesteld en dus andere hoeveelheden stikstofoxiden uitstoten.

Als bedrog wel bewezen wordt, kan het heel vervelend uitpakken voor Daimler. Het Amerikaanse ministerie van Justitie klaagde in januari Volkswagen aan voor het installeren van frauderende software in 600.000 auto’s. De boete kan oplopen tot miljarden dollars. En dat is exclusief rechtszaken van bezitters en beleggers en verplichte compensaties.

Zijn er nog meer verdachten? Van de Opel Zafira en de Renault Espace is ook al gezegd dat ze afwijkende uitstootwaarden hebben. TNO zag dat ook bij de Audi Q7 en de Peugeot 308. Een woordvoerder laat weten dat TNO in ieder geval nog niet is gebeld door advocatenkantoren.