Dit schrijven andere media vandaag

De diesels van Peugeot en Citroën verbruiken méér dan het bedrijf zelf dacht, blijkt uit eigen tests, Delhaize-topman wil nóg een bonus en topman Bram Gräber vertrekt bij Air France-KLM.

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

Eigen test: Peugeots en Citroëns verbruiken méér dan beloofd

De dieselauto’s van Peugeot en Citroën verbruiken méér dan de fabrikant zelf opgeeft, meldt het Financieele Dagblad. Dat zeggen milieuorganisaties al lang, maar nu blijkt het ook uit eigen metingen van de franse autofabrikant PSA.

De auto’s verbruiken ongeveer veertig procent méér diesel dan de folder van de auto’s vermeldt. Zo verbruikt een Citroen C4 Grand Picasso met een 1,6 liter dieselmotor niet 3,8 liter per honderd kilometer, maar 5,6 liter.

PSA kondigde het onderzoek aan nadat bleek dat Volkswagen gebruik maakte van sjoemelsoftware. Peugeot gebruikt die software niet, zegt het bedrijf zelf. Wel worden de auto’s alleen in een laboratorium gekeurd. Die meetmethode blijkt nu slecht aan te sluiten bij de praktijk.

Top Delhaize en Ahold willen nóg meer geld

Er is een nieuwe rel ontstaan over de beloning van de top van Delhaize en Ahold. Eerder was er al ophef over de ‘synergiebonus’, nu zou Delhaize-topman Frans Muller een ‘retentiebonus’ krijgen. Dat is volgens de Volkskrant een eenmalige bonus van anderhalf keer zijn jaarsalaris om ervoor te zorgen dat hij niet vertrekt.

Het bericht komt oorspronkelijk van de Vlaamse krant De Tijd, die meldt dat stemadviesbureau ISS beleggers aanraadt om bij de aandeelhoudersvergadering tegen de retentiebonus te stemmen.

Muller verdient, naast zijn reguliere salaris, nog eens bijna 2,5 keer dat salaris wanneer het fusiebedrijf winstgevend blijkt. Daarnaast wil hij, en met hem vijf andere bestuurders, dus ook een synergiebonus voor het behalen van bepaalde synergievoordelen. Dat zou voor Muller nog eens anderhalf jaarsalaris zijn.

Eumedion, de belangenbehartiger van de institutionele beleggers heeft een waarschuwing gestuurd aan haar achterban. Volgens Eumedion staan er op de agenda voor de aandeelhoudersvergadering, over twee weken, voorstellen die niet stroken met de regels voor goed bedrijfsbestuur.

Topman verruilt Air France-KLM voor Boskalis

Bram Gräber vertrekt bij Air France-KLM. Binnen het hoofdbestuur was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Transavia, en vorig jaar nam hij het bewind over de vrachtdivisie over toen topman Erik Varwijk vertrok. Nu gaat Gräber zelf weg. Hij gaat de maritieme dienstverlening binnen de offshoredivisie van Boskalis leiden, meldt De Financiële Telegraaf.

Gräber werkte sinds 1995 bij de luchtvaartmaatschappij. Hij was vorig jaar de beoogde topman van de nog op te zetten Europese tak van Transavia, maar zijn benoeming werd geblokkeerd door de Franse vakbonden. Wie Gräber opvolgt is nog niet bekend. Air France-KLM heeft wel laten weten de verhouding tussen Franse en Nederlandse bestuurders te willen behouden op tien-vier.