Dit is de nieuwe Bugatti: de snelste en krachtigste auto ter wereld

De Bugatti Chiron is duur, 2,4 miljoen euro om precies te zijn. Maar daar krijg je natuurlijk wel wat voor terug.

Foto Bugatti

Het heeft tien jaar geduurd, maar nu kan Bugatti eindelijk haar nieuwe sportwagen presenteren op de internationale autobeurs in Genève: de Bugatti Chiron. De auto is op dit moment de krachtigste en snelste productieauto ter wereld. Met een prijskaartje van 2,4 miljoen euro is de Chiron duur - oké, ongelofelijk duur.

Voor de prijs van één Bugatti Chiron koop je ook:

Voor één Bugatti Chiron koop je heel veel andere auto's

Maar voor al dat geld krijg je natuurlijk wel wat terug. Drie opvallende eigenschappen van de Chiron:

1. Exclusiviteit

De Chiron volgt het vorige model van Bugatti, de Veyron, op. Toen die auto in 2005 onder grote belangstelling werd gepresenteerd, waren de in totaal 450 modellen in mum van tijd uitverkocht. Opvallend is dat de Veyron voor Bugatti waarschijnlijk niet eens winstgevend was, maar daar draait het volgens de automaker ook helemaal niet om. Bugatti bouwt naar eigen zeggen de auto om grenzen te verleggen.

Op dit moment zouden er volgens Autoblog drie Bugatti’s door Nederlanders zijn gekocht. En dat is relatief veel: in Europa waren dat er alleen in Groot-Brittannië meer. Bugatti zegt van plan te zijn in totaal vijfhonderd auto’s te produceren, maar dit aantal kan, net zoals bij de Veyron, later nog toenemen.

2. Diamanten

Het nieuwe model is ontworpen om de Veyron op alle gebieden te verslaan: hij moet comfortabeler, eleganter en vooral sneller zijn.

Enkele foto’s van de Chiron:


De W16-motor heeft vier turbo’s en trekt de auto in 2,5 seconde van nul naar honderd kilometer per uur. Maar ook niet onbelangrijk: het interieur van de auto is uitgerust met speakers met diamanten in de tweeters.

Klik of tap op de bollen voor meer informatie over het ontwerp van de Chiron:

3. Motorkracht

Het verschil in snelheid tussen de Veyron en Chiron is niet uitzonderlijk groot, maar het verschil in de motorkracht wel. Bugatti heeft vastgehouden aan hetzelfde type motorblok van de Veyron, maar het aantal pk’s met 500 opgevoerd.

Waar Bugatti voor snelheid en brute kracht heeft gekozen en de Chiron enkel op fossiele brandstoffen laat draaien, kwamen concurrenten Porche (918), Ferarri (LaFerrari/F150) en McLaren (P1) met hybride modellen. Chiron is nu, zonder een verplichte begrenzing, de snelste productieauto van de wereld.

Deze auto’s waren eerder al eens de snelste: