Starbucks ‘met nederigheid en respect’ naar Italië

De Amerikanen durven het pas na dik dertig jaar aan op de geboortegrond van de espresso.

Een man bij Starbucks in New York.
Een man bij Starbucks in New York. Foto Mark Lennihan / AP

Starbucks wil zijn eerste koffiezaak openen in Italië. De Amerikaanse keten is sterk door de Italiaanse koffiecultuur geïnspireerd, maar durfde het tot nu toe niet aan op de geboortegrond van de espresso zaken te doen. “We waren er niet klaar voor”, aldus topman Howard Schultz, die zegt intuïtief te weten dat de tijd nu wel rijp is. Milaan krijgt begin 2017 de primeur.

“Met nederigheid en respect wendt Starbucks zijn blik tot Italië”, opent het bedrijf uit Seattle een jubelend persbericht. Volgens de overlevering bedacht Schultz het idee voor Starbucks toen hij voor een beurs in Milaan was en daar typisch Italiaanse espressocafés bezocht:

“Er klonk Italiaanse opera terwijl de barista’s koffie maalden, melk stoomden en espresso zetten in gracieuze, krachtige bewegingen alsof ze een orkest dirigeerden.”

De sterke Italiaanse espressocultuur moet straks terug te vinden zijn in het Milanese Starbucks-filiaal, zegt Schultz. Zijn bedrijf gaat een samenwerking aan met het Italiaanse bedrijf Percassi, dat zich voornamelijk bezighoudt met retail, vastgoed en cosmetica. Het doel is dat straks door het hele land naast de ouderwetse espressobars waarvoor Schultz al sinds 1983 jaarlijks Italië bezoekt ook een Starbucks te vinden zijn.