Gelijke omzet, winst daalt voor PostNL

De brievenpost loopt weer verder terug, maar de pakketbezorging neemt toe. De winst nam 34 procent af.

Foto Lex van Lieshout / ANP

PostNL heeft bijna evenveel omzet gedraaid in 2015 als het jaar ervoor: 3,46 miljard euro. Maar de winst voor het bedrijf daalde flink, met 34 procent naar 149 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de postbezorger maandag heeft gepresenteerd.

De tegenvallende winst schrijft het bedrijf onder andere toe aan de kosten die gepaard gingen met het afstoten van de Britse tak van het bedrijf en aan stijgende pensioenkosten. In de omzet werd een daling van 4 procent bij briefpost gecompenseerd door een stijging van 7 procent bij de pakkettak. Ook internationaal werd er 7 procent meer omzet behaald.

Het volume van geadresseerde post daalde 11 procent, terwijl het volume pakketten 9,6 procent groeide.

Bedrijfskosten omlaag

PostNL is bezig kosten bij het bedrijf te reduceren. Een aantal weken terug werd bekend dat de vergoeding die winkels krijgen voor het bieden van een post-of pakketpunt van PostNL met 25 tot 40 procent omlaag gaat. De komende vijf jaar moet er in totaal 345 miljoen euro worden bezuinigd. In 2013 werd aangekondigd dat er tussen de 2.700 en 3.500 banen moesten verdwijnen.

In 2016 verwacht het bedrijf dat vooral de groei in de pakketsector aanhoudt. Topvrouw Herna Verhagen in een persverklaring:

“Voor 2016, zijn we goed gepositioneerd om verder te profiteren van de groeiende e-commerce markt, gegeven onze focus op innovatieve en marktgerichte oplossingen.”

In een interview in december met NRC zei Herna Verhagen over die vernieuwingen:

“We bezorgen zeven dagen per week, sinds vorige maand vijf avonden per week. Met onze app kun je het moment van bezorging wijzigen. We hebben net een foodbox geïntroduceerd voor verse levensmiddelen, en een netwerk voor zware producten als tv’s en koelkasten. De oude koelkast nemen we weer mee. Zo blijven we steeds nieuwe diensten introduceren. Andere bedrijven doen dat ook, maar wij zijn steeds de eersten die dit soort stappen zetten.”

Lees ook het hele interview met Herna Verhagen uit december: ‘Als mensen klagen, moet je naar ze luisteren’