Flinke omzetstijging in de horeca - grootste in vijftien jaar

Jamie's Italian in de Markthal in Rotterdam.
Jamie's Italian in de Markthal in Rotterdam. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

De jaaromzet van Nederlandse cafés, snackbars, restaurants en hotels is in 2015 gestegen met 5,7 procent. Dat is de sterkste groei in vijftien jaar, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De omzet van de horeca stijgt nu bijna drie jaar op rij. Snackbars, waar lunchrooms en ijssalons ook onder vallen, noteerden met 2,4 procent de grootste omzettoename. Dit is voor snackbars de grootste omzetstijging in vierenhalf jaar. Restaurants en cafés behaalden respectievelijk 1,8 procent en 1 procent meer opbrengsten.

Groei in het vierde kwartaal

Alle branches boekten in het laatste kwartaal van 2015 meer omzet dan in het vierde kwartaal van 2014. Snackbars, lunchrooms en ijssalons realiseerden, met 8,4 procent, de hoogste groei. Daarna volgden restaurants met een omzetgroei van 7 procent. De omzetstijging van cafés was 4,8 procent. De hotels hebben in het tweede en derde kwartaal een zeer sterke omzet behaald, en leverden in het vierde kwartaal iets in. Toch is in vergelijking met een jaar ervoor de stijging nog steeds 6 procent.

Stijging niet door prijs, maar door meer consumpties

De omzetgroei is volgens het CBS niet te wijten aan prijsstijgingen, maar aan meer verkoop. Bij cafés speelden hogere prijzen een grotere rol in de omzetgroei dan bij de overige horecabranches. Consumpties in cafés waren 2,3 procent duurder dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca 1,3 procent hoger dan een jaar eerder.