Dit zijn de belangrijkste Oscarwinnaars

Leonardo DiCaprio natuurlijk, die vannacht vannacht eindelijk zijn eerste Oscar won. En – zoals verwacht – The Revenant. Maar wie nog meer? Dit zijn de belangrijkste winnaars van de Oscaruitreiking.

Beste film: Spotlight

De aanhouder wint. Spotlight was de vroege favoriet voor de Oscar voor beste film, maar die status wankelde nadat The Revenant de Golden Globes had gedomineerd en The Big Short de PGA (filmproducersprijs) had gewonnen. Was deze film over de journalisten van The Boston Globe die seksueel misbruik binnen de katholieke kerk onthulden, soms te statisch en statig? Piekte hij te vroeg?

Nee dus, met dank aan een onvermoeibare Oscarcampagne van regisseur Tom McCarthy en zijn ensemble: met name acteur Michael Keaton sloeg geen Oscardiner over. Ook de inzet van de echte journalisten hielp: hun enthousiasme gaf de film legitimiteit.

The Academy beloont graag een film ‘die ertoe doet’. Misschien voelde wraakfilm The Revenant te leeg en kredietcrisisfilm The Big Short te veel als essay. En, zo luidt de speculatie: Spotlight herinnert aan All The President’s Men, over de onthulling van Watergate. Die film verloor in 1977 volgens liberals ten onrechte van de conservatieve boksfilm Rocky. Het doorsneelid van The Academy was toen 23. Zet men iets recht?
(CvZ)

Beste regie: Alejandro G. Iñárritu

De Mexicaanse regisseur Alejandro G. Iñárritu won gisteren zijn tweede regie-Oscar op rij, als eerste sinds John Ford (1940-1941) en Joseph L. Mankiewicz (1949-1950). De regisseur van Birdman en The Revenant ging als enige naast presentator Chris Rock ook in op diversiteit. Deze generatie heeft „een geweldige kans zichzelf voor eens en voor altijd te bevrijden van vooroordeel en tribaal denken, zodat onze huidskleur net zo irrelevant wordt als de lengte van ons haar”, zo stelde hij.

Dat past de ernstige Iñárritu, die in november Donald Trump hekelde over zijn uitspraken over Mexicanen. Iñárritu dankt zijn Oscar deels aan de compromisloze, afmattende wijze waarop hij The Revenant opnam in Canada en Argentinië. Maar dat leverde hem net niet zijn tweede Oscar voor beste film op. (CvZ)

Beste acteur: Leonardo DiCaprio

In de vrieskou vonden de opnames plaats en hij moest er als vegetariër rauwe bizonlever voor eten, maar zijn rol als pelsjager Hugh Glass heeft Leonardo DiCaprio een Oscar opgeleverd. Het was zo goed als zeker dat de 41-jarige Amerikaan het beeldje zou krijgen, na vier vergeefse nominaties, o.a. voor zijn rol in The Wolf of Wallstreet (2013).

In The Revenant speelt DiCaprio de historische figuur Glass, die na een berenaanval voor dood wordt achtergelaten. Grommend en kreunend overleeft hij om wraak te nemen op de moordenaar van zijn zoon. (SS)

Beste actrice: Brie Larson

Brie Larson won al een Golden Globe en een BAFTA voor haar rol van Ma in kidnapdrama Room, waarin zij een moeder speelt die met haar vijfjarige zoontje in gevangenschap in een kamer van slechts een paar vierkante meter leeft en hem koste wat het kost een normale opvoeding wil geven.

Brie Larson (26) brak door als hulpverlener voor ontspoorde tieners in het onafhankelijk geproduceerde rauw-realistische Short Term Twelve (2013). Ze versloeg Charlotte Rampling en Cate Blanchett, die anders voor Carol haar derde Oscar had gekregen. (DL)

Beste bijrollen: Vikander & Rylance

Toch nog iets onverwachts bij de Oscars: Alicia Vikander versloeg Kate Winslet en de Britse toneelacteur Mark Rylance won van favoriet Sylvester Stallone. Het is in meerdere opzichten de triomf van het kleine over het grote. Niet alleen wonnen de underdogs, ook hun subtiele acteerstijl prevaleerde. Zo etaleert Vikander in The Danish Girl met klein spel een groot scala aan emoties, en zorgt Rylance met minieme middelen voor mysterie in spionnenfilm Bridge of Spies. (AW)

Beste documentaire: Amy

Het uit archiefbeelden gereconstrueerde tragische leven van Amy Winehouse, die aan drank, drugs en foute mannen ten onder ging, was favoriet. De film was in Engeland de beste bezochte non-fictiefilm aller tijden en versloeg politiek betekenisvolle films als The Look of Silence over de Indonesische genocide. (DL)

Beste niet-Engelstalige film: Son of Saul

Auschwitzfilm Son of Saul maakte zijn favorietenrol waar. Debutant László Nemes bezorgt Hongarije zijn eerste Oscar sinds Mephisto (1981). Misschien helpt het deze film aan wat meer kijkers in de VS. Daar trok de film het publiek van een redelijk succesvolle arthousefilm – in Nederland. (CvZ)

Beste animatie: Inside out

Bijna een jaar na zijn jubelpremière in Cannes ging gedoodverfd winnaar Inside Out, met vijf basisemoties als personages en de boodschap verdriet niet in een hoekje weg te stoppen, naar huis met de Oscar voor beste animatiefilm. Winnende emotie: vreugde! (AW)

Met medewerking van: Coen van Zwol, Dana Linssen, André Waardenburg, Sabeth Snijders, Milou van Rossum