De beste televisie van de maanden januari en februari

TV-criticus Hans Beerekamp zet de beste programma’s van de afgelopen twee maanden op een rijtje.

Langs de oevers van de Yangtze (VPRO)

De meest besproken programma’s van januari en februari hoeven natuurlijk niet die met de hoogste kwaliteit te zijn. Zo was de humor van premier Mark Rutte bij het eerste Nederlandse Correspondents’ Dinner (NTR) van een heel ander niveau dan die in Zondag met Lubach (VPRO) of zelfs Cojones (VARA), onder meer dankzij het zich snel ontwikkelende komisch duo ‘De Partizanen&apos (Merijn Scholten en Thomas Gast).

Ook was het schokeffect van de documentaire Levenseindekliniek (2DOC/NTR), die vooral in de makelij tekortschoot, een koude douche na de gesprekken van Coen Verbraak met stervenden in Kijken in de Ziel: Op de Drempel (NTR).

De beste documentaires in deze periode waren overigens Digna Sinkes essay over de besluitvorming rond de Hedwigepolder Onder de Oppervlakte (2DOC/VPRO) en de vrolijke direct cinema van Catherine van Campen in Garage 2.0 (Teledoc/NTR).

De omroepen NTR en VPRO kwamen deze periode sterk terug nadat in november en december vooral VARA-BNN de toon aangaf. Twee programma’s van de fusieomroep vielen na een fotofinish wel net buiten de top-5.

Journalist Sinan Can maakte met regisseur Thomas Blom een zeer verhelderend drieluik op locatie, De Arabische Storm, over de stand van zaken vijf jaar na ‘de Arabische lente’. Het grootste wonder van dit televisieseizoen zijn de enorm hoge kijkcijfers (permanent 2 miljoen of meer) voor Floortje naar het Einde van de Wereld, een heel simpel gemaakt, maar oprecht reisprogramma over mensen die gekozen hebben voor geografisch isolement.

Als gast van College Tour (NTR) bewees Floortje Dessing dat die formule het best werkt als er geen wrijving wordt gecreëerd over het al dan niet terecht inspirerende karakter van de gast, zoals gebeurde in de aflevering over kunstenaar Daan Roosegaarde, die geërgerd wegliep. Daarna ontspon zich in vele media een debat of dat wel of niet terecht was, maar in veel mindere mate over de curieuze afwijking van het gebruikelijke format van College Tour.

Dit seizoen kwam 24 uur met… (VPRO) zelfs niet in de buurt van de top-5: niet omdat het programma, dat presentator Theo Maassen een etmaal in een studio opsluit met een interessante BN&aposer, plotseling zo veel slechter geworden was, maar gewoon omdat het format zijn verrassende werking is kwijtgeraakt. Kort voor de laatste aflevering, met cabaretière Brigitte Kaandorp, werd bekendgemaakt dat het programma stopt. Ach, een netmanager heeft ook wel eens gelijk.

5. Verborgen Verleden (NTR)

De Nederlandse bewerking van Who Do You Think You Are? (BBC) wordt steeds beter. Het zesde seizoen is nauwelijks meer een guilty pleasure. Van de acht Bekende Nederlanders die op zoek gingen naar hun familiegeschiedenis toonde Tom Egbers, geheel tegen zijn zin, de meeste emotie, in de confrontatie met zijn Britse en Ierse voorouders. Maar ook de ambivalentie van Teun van de Keuken ten aanzien van patriciërs in zijn stamboom was mooie tv.

4. Kijken in de Ziel: Op de drempel (NTR)

Na onder meer psychiaters, voetbaltrainers en journalisten gebruikte Coen Verbraak zijn format van de parallel gemonteerde interviews voor een groep die geen beroepsgroep is: mensen die niet lang meer te leven hebben. Het werden warme, verrassend lichte gesprekken, met af en toe een bevrijdende toon. Met respect voor Over Mijn Lijk (BNN): dit geeft toch meer inzicht in hoofd en hart.

3. Holland Sport (VPRO)

Het legendarische sportprogramma van Wilfried de Jong en Matthijs van Nieuwkerk bestaat niet meer. Holland Sport is nu de naam van een serie portretten van topsporters, knap geregisseerd door Rob Hodselmans. De Jong wint hun vertrouwen en komt heel dicht bij de extremistische wil om te winnen van de ware kampioen. Vooral atletes Sifan Hassan en Dafne Schippers lieten zich kennen op een nog niet vertoonde manier.

2. Langs de Oevers van de Yangtze (VPRO)

De ontdekking van dit tv-seizoen is de jonge fotograaf Ruben Terlou, die in nagenoeg perfect Mandarijns Chinezen aanspreekt op een reis van Shanghai naar de oorsprong van de rivier die het land van oudsher definieert. Regisseur Maaik Krijgsman zorgt dat de camera van Joost van Herwijnen altijd op de goede plek staat, ondanks de totale afwezigheid van voorgeproduceerde clichés van de reistelevisie. Zo zagen we China en de Chinezen nog nooit.

1. Zondag met Lubach (VPRO)

De seizoenen duren te kort, maar in nog geen twee jaar tijd hebben Arjen Lubach en zijn vriendenteam van tekstschrijvers en zogenaamde verslaggevers een ongekend hoog niveau bereikt van actuele (media)satire met een educatief karakter. Er worden geen krijgsgevangenen gemaakt, Lubach schiet met scherp op rapporten die alleen maar rookgordijnen willen optrekken, op gebazel van politici en televisiecoryfeeën, op valse helden. Bravissimo!

    • Hans Beerekamp