Chinese bedrijven ontdekken kapitaalkrachtige homo’s

Tweeverdienende homostellen hebben geld en geven het graag uit. Chinese bedrijven passen hun marketing aan op deze nieuwe doelgroep.

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Homosexualiteit was illegaal in China, en later werd het beschouwd als een geestesziekte. Maar dat is al een aantal jaar niet meer zo, en Chinezen raken langzaam gewend aan het idee dat homoseksualiteit ‘normaal’ is, schrijft de correspondent van de Financial Times. Ze signaleert de markt van de pink renminbi.

Vorig jaar was er al de wedstrijd waarbij homostellen een huwelijksreis naar het Amerikaanse Californië konden winnen. Inmiddels komen meer bedrijven er achter dat homo’s en lesbiennes meer dan gemiddeld te besteden hebben.

Aangenomen wordt dat drie tot vijf procent van de Chinese bevolking homoseksueel is, en ze geven hun geld graag uit aan reizen, symbolische huwelijken en zelfs surrogaat ouderschap. Bedrijven spelen daar graag op in, zegt Steven Bielinski, oprichter van WorkForLGBT.

De laatste twee tot drie jaar is de markt voor LGBT advertenties geëxplodeerd.

Grote ontslagronde in Chinese kolen- en staalsector

De wereld moest er lang op wachten, maar eindelijk laat China écht lucht lopen uit de opgeblazen kolen- en staalsector. Er worden 1,8 miljoen mensen ontslagen, meldt onder meer Bloomberg. Dat zijn 1,3 miljoen mensen in de kolenindustrie, en 500 duizend arbeiders in de staalsector.

China kampt al langer met overcapaciteit, aangezien de vraag naar kolen en staal gedaald is, en de prijzen dus ook. De Europese Unie en de Verenigde Staten klaagden al langer over het dumpen van Chinees staal op de wereldmarkt tegen -in Europese en Amerikaanse ogen- veel te lage prijzen.

De regering trekt honderd miljard yuan (14 miljard euro) uit voor de sanering. Binnen twee jaar tijd moet er voor de arbeiders nieuw werk gevonden zijn. Het gaat om staatsbedrijven, en de werknemers krijgen gewoon nieuwe taken, zei de minister van sociale zaken, Yin Weimin.

Xiaomi slaat terug

Groot nieuws was het, dat Chinese gebruikers van Apple telefoons eindelijk ook Apple Pay kunnen gebruiken. Nu vecht Xiaomi terug, schrijft China Tech News. Xiaomi kocht 65 procent van de betaaldienst Jiefu Ruitong en Xiaomi-oprichter Lei Jun is nu ook topman bij Jiefu Ruitong.

De betaaldienst zei in november 2011 meer dan twee miljoen gebruikers te hebben. Jaarlijks werd meer dan twee miljard yuan (280 miljoen euro) verhandeld via honderd aangesloten partners en twintigduizend kanalen. Dat is de verouderde informatie die Bloomberg op de website van Jiefu Ruitong vond. Recentere informatie is niet beschikbaar.

Jiefu Ruitong werd met een startkapitaal van honderd miljoen yuan (14 miljoen euro) opgericht door Shengyin Herui. Dat technologiebedrijf houdt 32 procent van de aandelen. De betaaldienst van Jiefu Ruitong is goedgekeurd door de Chinese Volksbank, en is in de provincie Binnen Mongolië de enige dienst die landelijk bankieren per internet en mobiele telefoon aanbiedt.

    • NRC Q