Werkgeversorganisatie steunde ‘ja’-kamp voor Oekraïne-akkoord

VNO-NCW gaf 37.000 euro aan het kamp dat voor het akkoord met Kiev pleit. Bij die gift blijft het, zegt de werkgeversbond.

Campagne van het nee-kamp. Foto ANP / Martijn Beekman
Campagne van het nee-kamp. Foto ANP / Martijn Beekman

Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft 37.000 euro aan ‘startsubsidie’ gegeven voor de campagne vóór het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. 

Dit zegt Sigrid Verweij, woordvoerder van VNO-NCW, desgevraagd aan NRC. De ‘Stem Voor Nederland’- campagne bevestigt het bericht. Het geld werd eind vorig jaar overgemaakt, voordat de ‘voor’-campagne officieel van start ging in januari. Het referendum vindt plaats op 6 april.

De 37.000 euro werd gebruikt om te onderzoeken of een ‘ja’-campagne „überhaupt zin had”, legt Lot Feijen, woordvoerder van Stem Voor Nederland. Hans Anker, politiek onderzoeker en campagnestrateeg, kreeg het bedrag overgemaakt en deed in december opinieonderzoek.

Daaruit kwam weliswaar naar voren dat zo’n campagne inderdaad kans van slagen had. Maar het onderzoek van Anker toonde ook dat de kans gering is dat er een „brede maatschappelijke coalitie” zal ontstaan die zal werven voor een ‘ja’, met bijvoorbeeld vakbonden en milieuorganisaties.

„Zo’n brede maatschappelijke coalitie is tot nu toe niet op gang gekomen”, zegt Verweij. Daarom is VNO-NCW „niet voornemens” meer geld te steken in de ja-campagne. „Voorlopig gaan wij onze eigen gang en blijven wij bij ons eigen geluid”, zegt Verweij.

Tot dusver heeft zich de ondernemerslobby nog niet erg geroerd in de campagne voor het akkoord, dat voor meer dan 90 procent gaat over handel en economische samenwerking.

‘Stem voor Nederland’, aangevoerd door de conservatieve publicist Joshua Livestro, kreeg eerder 200.000 euro van de Open Society Foundations, een mensenrechten- en democratiestichting van de Amerikaans-Hongaarse miljardair George Soros.