700 m2 made in Holland

In de Spuistraat in Amsterdam opent zaterdag X- Bank: een winkel van Sinkel voor mensen met geld.

Foto’s Roos Pierson

Tot voor kort was de Spuistraat in Amsterdam een straat waar niet veel gebeurde. Eind vorig jaar opende er een vestiging van de internationale designhotelketen W, die met twee restaurants en een bar met een dakterras inclusief buitenzwembad de straat tot leven wil wekken. De gemeente verkocht de twee monumentale panden vlak achter het Paleis op de Dam aan het W (‘double-u’) onder de voorwaarde dat de eigenaren iets zou doen waar niet alleen hotelgasten maar ook Amsterdammers iets aan zouden hebben. Dat werd X-Bank, een 700 vierkante meter tellende winkel- en tentoonstellingsruimte die zaterdag opengaat voor publiek.

De begane vloer is gereserveerd voor exposities, lezingen en workshops. Daar hangen op dit moment onder meer abstracte schilderijen van Navid Nuur, fotocollages van Anne de Vries en een sculptuur van Sema Bekirovic. Voor volgende maand staat een tentoonstelling van fotograaf Viviane Sassen ingepland. Allemaal Nederlanders, want daarmee willen de samenstellers van het assortiment – curator en kunstconsultant Gijs Stork voor design en kunst, talentscout Mariette Hoitink voor mode – zich onderscheiden: alles wat in X-Bank te zien is, is van Nederlandse makelij. Stork: „Als klanten bijzondere interesse in de makers hebben, kunnen we hen zo doorsturen naar de ateliers.”

Een verdieping hoger is van alles te koop. Maar dan ook echt álles: van de vitrines waarin de sieraden liggen tot de wandkleden. Er ligt werk van 180 verschillende labels. Van onderbroeken, handzeep, stoelen en gouden ringen, tot mannenpakken, fietsen, illustraties en hoeden. Er zijn pas afgestudeerde vormgevers voor wie dit hun eerste verkooppunt is, maar ook gevestigde namen als G-Star en Marcel Wanders. Een onopvallende spijkerbroek van Denham hangt vlakbij een met veren, kraaltjes en pailletten bezaaide jas van het Arnhemse modecollectief Maison de Faux.

De winkel wil een broedplaats voor jong talent zijn en biedt hen naast een verkoopplatform ook workshops in ondernemen aan. Wel worden alle spullen in consignatie verkocht, wat betekent dat de ontwerpers de productie zelf moeten voorfinancieren en dat ze alleen betaald krijgen als er iets verkocht wordt.

Een prettig volgepropte plek

X-Bank komt bijzonder laagdrempelig over. Dat komt vooral door de inrichting: het is voor de verandering eens geen klinische designwinkel, maar een prettig volgepropte plek. Elk oppervlak is gevuld en alles staat door elkaar. Om toch enig overzicht te scheppen is er op kleur geselecteerd. In de gele hoek liggen bijvoorbeeld leren tassen van het vorig jaar opgerichte Santa Chè, flessen citroenlikeur van Wynand Fockink (sinds 1679), schoenen van Jan Janssen, een drie meter hoge kamerplant van vilt van het Rotterdamse duo Driessens & Van der Baar en het koffietafelboek van het internationaal succesvolle mannenmodeblad Fantastic Man. Een compleet overzicht van de Nederlandse mode- en designwereld is het niet, maar de kans is klein dat je ergens anders in Nederland zo’n grote en gevarieerde hoeveelheid Nederlands design onder één dak vindt.

De prijzen beginnen bij 4 euro voor pakje thee en lopen op tot 80.000 euro voor een plastic pistool van Ted Noten. Niet iets voor de gemiddelde Amsterdammer misschien, maar wellicht wel interessant voor de hotelgast die ook 2.000 euro over heeft voor één nacht in een suite van hotel W aan de overkant.

    • Nathalie Wouters