Nederland fotografeert Het thema ‘vervoer’

In 2016 organiseren NRC en Kamera Express het gehele jaar door een fotowedstrijd. Lezers kunnen foto’s insturen rond een thema.

Het thema van de NRC Fotowedstrijd in maart is Vervoer. Martijn Oort fotografeert voor internationale reclamecampagnes van merken als Mercedes, Audi, BMW en Lexus. „Ik vind het leuk om een verhaaltje te vertellen”, zegt hij bij zijn favoriete foto. „Hij is gemaakt voor Mercedes Benz-trucks, in het kader van een betrouwbaarheidscampagne. Vader en zoon staan bij hun familiebedrijf, met vaders eerste truck en zoons allernieuwste model. De mannen komen van een castingbureau en zijn in het echt geen familie, maar we vonden ze goed samen passen. De oude vrachtwagen haalden we uit het Mercedes Benz-museum. Alle ‘ingrediënten’ in een visual worden met veel zorg uitgekozen. Zij maken de foto ‘lekker’. Wat dat betreft is fotograferen net als koken.

We hebben gewacht totdat het avondlicht van schuin achter kwam. Laag ochtend- of avondlicht geeft warmte en lange slagschaduwen. Tegenlicht zorgt voor meer vorm. Door de donkere voorkant ontstaat een soort 3D-effect bij auto’s. Als de zon van voren komt, zien ze er veel platter en goedkoper uit. De dwarse inval geeft ten slotte mooi strijklicht op het lak.

Voor het verhaaltje heb ik een locatiescout het ideale licht laten zoeken bij een charismatisch jarendertigbedrijf. De omgeving waarin je een product plaatst, is ontzettend belangrijk. Van een wagen in mooi licht, rijdend door een prachtig landschap, word je nu eenmaal sneller hebberig, ook al sta je er in werkelijkheid meestal mee in de file en de regen op de A9.”