Oldtimers zullen milieuzone trotseren op 12 maart

Honderden oldtimers zullen op 12 maart een tocht door de stad rijden in protest tegen de milieuzone die Rotterdam dit jaar heeft ingevoerd. Volgens de organisatoren van het protest, stichting Rotterdamse Klassiekers, is de milieuwinst van de maatregel gering, en is de maatregel onderbouwd met verouderde cijfers.

De nieuwe regels, die sinds 1 januari van dit jaar gelden, verbieden benzine- en lpg-auto’s van voor juli 1992 toegang tot een groot deel van de stad, net als dieselauto’s van voor 2001. Ook oudere dieselvrachtwagens, bussen en campers mogen er niet meer in. Wethouder Pex Langenberg van D66 wil met deze en andere maatregelen de luchtkwaliteit in de stad verbeteren.

Het instellen van de milieuzone is onterecht, stelt Niels van Ham van stichting Rotterdam Klassiekers. De gemeente heeft zijn besluit gebaseerd op een prognose uit 2012 voor het aantal voertuigen in 2015. Het probleem is, zegt de stichting, dat deze autotelling door TNO is uitgevoerd vóór de invoering van de nieuwe Wet op Motorrijtuigenbelasting in 2013. Door deze wet is de hoeveelheid oudere auto’s sterk afgenomen, omdat benzineauto’s pas vanaf 40 jaar belastingvrij werden, en diesel- en LPG-auto’s nooit meer. Dit was 25 jaar.

In 2015 heeft de gemeente een telling laten uitvoeren van het aantal motorvoertuigen, maar die heeft niet geleid tot aanpassing van het beleid. Dat had volgens de stichting wel gemoeten. „Het verschil tussen de prognose uit 2012 en de telling uit 2015 is aanzienlijk”, stelt Van Ham. Volgens de prognose is het percentage ‘oude’ benzinevoertuigen (personen- en bestelvoertuigen) 0,61 procent, en dieselwagens 2,95 procent, zegt de stichting. De werkelijke telling kwam veel lager uit: 0,14 procent van de auto's is zo’n verboden oude benzineauto en 1,7 procent van de diesels.

In een reactie laat wethouder Pex Langenberg weten begrip te hebben voor de liefhebbers van deze youngtimers – auto’s van tussen 1975 en 1992. Maar volgens hem vergelijken ze ongelijkwaardige cijfers. Zo valt de telling van 2015 onder meer lager uit omdat veel mensen al gebruik hadden gemaakt van de sloopregeling. Het doel van de maatregelen tezamen is dat de roetuitstoot in 2018 met 40 procent is verminderd, zegt het stadhuis. „Dat is ook nodig, want er zijn straten in Rotterdam, zoals de Schieweg, waar de luchtkwaliteit slecht is. Dat heeft aantoonbare invloed op de gezondheid, vooral van kinderen en ouderen. Een onevenredig deel van de vervuiling door roet komt van auto’s zonder katalysator of roetfilter.” In overleg met eigenaren van oudere auto’s heeft de gemeente oplossingen aangeboden. Ze kunnen de auto bijvoorbeeld buiten de milieuzone stallen.