Mocht de trage hoogwerker het spoor wel over?

Het type hoogwerker waarmee dinsdag een trein in botsing kwam, rijdt hooguit 3,5 km/u. Je mag er niet de weg mee op.

Foto Jerry Lampen / ANP

De bestuurder kon dinsdag nog net op tijd wegspringen voordat de in volle vaart naderende trein zijn overstekende hoogwerker in Dalfsen ramde. De man wordt nu onder meer verdacht van dood door schuld. De machinist kwam om.

Mocht de 21-jarige Zwollenaar wel met deze trage hoogwerker over een spoorwegovergang rijden? Volgens Hans Aarse van de internationale brancheorganisatie voor de hoogwerkerindustrie, IPAF Benelux, gaat het om een voertuig zonder kenteken. Dit type hoogwerker, een zelfrijdende telescoophoogwerker met rupsbanden, rijdt hooguit 3,5 kilometer per uur.

„Dat betekent dat het voertuig niet mag deelnemen aan het reguliere verkeer, tenzij het werkgerelateerd is. Als het voor het werk nodig is mag de hoogwerker zich wel op de openbare weg bevinden. De vraag is hier, was de aanwezigheid van de hoogwerker werkgerelateerd? Dat zal onderzoek moeten uitwijzen.” Hoogwerkers van dit type worden aan- en afgevoerd met een dieplader. Dat was ook het geval in Dalfsen.

De hoogwerker was gebruikt om een grote boom te rooien op het erf van een boerderij pal naast het spoor. De boom was door de bliksem getroffen en bij zware wind vielen er altijd takken uit, volgens buurman Eddy van den Ham. „Het is een echte terror-eik.” Maandag al werd de boom geveld.

De boerderij is bereikbaar via een klinkerstraat die overgaat in een bochtige zandweg. Volgens Van den Ham kan een dieplader daar niet komen. De hoogwerker zou daarom vanaf de dichtstbijzijnde, goed bereikbare plek worden opgehaald.

De bestuurder reed de hoogwerker dinsdagochtend na het passeren van de trein van Emmen naar Zwolle het spoor over, maar terwijl hij daarmee bezig was, kwam van de kant van Zwolle een trein. Er zaten ongeveer vier tot vijf minuten tussen het passeren van de treinen.

Waarschijnlijk was de man al met de bak, van waaruit hij de hoogwerker bestuurde, het spoor over. Volgens Van den Ham heeft de man nog gezwaaid en geroepen naar de trein, en is hij er toen uitgesprongen. Van den Ham en andere buren hebben niet gehoord dat de trein nog heeft geremd.

Volgens Aarse zijn hoogwerkerbedrijven zich goed bewust van de regels. In Dalfsen was sprake van een gehuurde hoogwerker. De machine werd gebruikt door een boomverzorgingsbedrijf uit Lemelerveld. „De eigenaar van het verhuurbedrijf heeft met het ongeluk niets te maken.” Het bedrijf uit Lemelerveld geeft geen commentaar.

Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail stelt dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) over bijzonder vervoer gaat en ontheffing moet verlenen voor het rijden op de openbare weg. Of dat in dit geval nodig was en of dat is gebeurd, is onduidelijk. De RDW kan „niks zinnigs” zeggen over de zaak.

    • Annette Toonen