Philomena

(Stephen Frears, 2013). Deze op The Lost Child of Philomena Lee (2009) van Martin Sixsmith gebaseerde film gaat vooral over hoe dit boek tot stand kwam. Regisseur Frears begint met de introductie van Sixsmith (Steve Coogan), een oud-journalist die als voorlichter van Tony Blair betrokken raakte bij een politiek schandaal en aan het begin van de film nog steeds zijn wonden likt. Zijn scènes worden doorsneden met die van een oude vrouw (Judi Dench) die terugdenkt aan haar tijd, begin jaren vijftig, bij de nonnen. Ze verrast haar dochter met de mededeling dat „Anthony vandaag vijftig wordt”. Het lang weggestopte geheim moet toch gedeeld worden: haar in het klooster geboren zoon werd als driejarige voor 1.000 pond verkocht aan een welgesteld Amerikaans echtpaar. De dochter ontmoet bij toeval Sixsmith en weet hem te overtuigen haar moeders verhaal op te tekenen. Eerst heeft hij geen zin – „ik doe geen human interest” – later raakt hij geïnteresseerd. De film gaat over hun gezamenlijke zoektocht naar Anthony, eerst in Ierland, waar de nonnen weinig coöperatief zijn, later in Amerika.