T-Mobile ziet omzet en winst dalen in 2015

De oorzaak van de tegenvallende resultaten komt onder meer door de sterke concurrentie.

Het logo van T-Mobile. Foto Robert Ghement/EPA

T-Mobile heeft vorig jaar minder omzet gedraaid, maar zag het aantal vaste abonnementen wel toenemen. De totale omzet van het telecombedrijf daalde in 2015 met tien procent tot 1,39 miljard euro, de brutowinst daalde met zo’n twintig procent en kwam uit op vijfhonderd miljoen euro.

In een verklaring laat Mark Klein, CEO van T-Mobile weten dat de “financiële resultaten van 2015 achter gebleven zijn bij de verwachtingen”. De oorzaak van de tegenvallende resultaten komt volgens Klein door de sterke concurrentie en de dalende marktprijzen. Desondanks noemt hij de financiële positie van het bedrijf “robuust”.

T-Mobile zag het totaal aantal klanten vorig jaar dalen met ongeveer 135.000 tot 3,67 miljoen. De daling wordt vooral veroorzaak door het afnemende aantal prepaid-klanten. Dat het telecombedrijf het aantal abonnementen in 2015 wel zag toenemen met 40.000 tot 2,8 miljoen, komt volgens Klein door de voltooiing van het landelijke 4G-netwerk van T-Mobile.

Eerder schreef NRC-redacteur Marc Hijink dat het netwerk van T-Mobile het lang minder goed deed dan dat van KPN en Vodafone. Het probleem is volgens Hijink dat T-Mobile geen beschikking had over lage frequenties, die verder dragen en beter binnenshuis werken:

“T-Mobile compenseerde dat door meer zendmasten te plaatsen, maar in buitengebieden is dat niet voldoende. In Zeeland en Groningen bleef T-Mobile ontvangstproblemen houden.”

Verkoop

Deze week werd bekend dat het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom de verkoop van T-Mobile Nederland heeft opgeschort. Het moederbedrijf van de Nederlandse mobiele provider wil de divisie verkopen voor 3 miljard euro maar kreeg deze week veel lagere biedingen binnen van twee private equity investeerders. Liberty Global, eigenaar van kabelnetwerk Ziggo, was eerder afgehaakt omdat Ziggo zijn activiteiten samenvoegt met Vodafone Nederland.

De Financial Times meldde dat daarop de plannen voor de verkoop ‘in de ijskast zijn gezet’. Dat wil niet zeggen dat een deal echt van tafel is, laten bronnen rondom het verkoopproces weten. Met de samenvoeging van Ziggo en Vodafone verrijst een sterkere concurrent op de Nederlandse markt.