India gaat spoorwegen moderniseren met apps en drones

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

India kan niet zonder de trein. Vervoer per spoor is nog altijd de belangrijkste manier voor personen of vracht om van A naar B te komen. Maar de spoorwegen kunnen wel een upgrade gebruiken, vindt ook de regering, die apps en drones wil inzetten om de dienstverlening te verbeteren. Dat schrijft Economic Times.

Het kopen van een kaartje bijvoorbeeld, vaak een bureaucratische rompslomp aan het loket, moet in de toekomst vanaf de mobiele telefoon mogelijk zijn. Op dezelfde manier moet je een maaltijd aan boord kunnen bestellen, of een schoonmaker als je coupé erg vies is. Tegelijkertijd moeten meer stations een WiFi-verbinding aanbieden aan reizigers.

Om infrastructurele projecten in de gaten te houden gaat de overheid drones inzetten. De modernisering van de spoorwegen past bij het beleid van premier Narendra Modi om de infrastructuur in het land te verbeteren.

Vietnamese boeren verdienen goed aan zeespiegelstijging

Geld verdienen door de zeespiegelstijging, boeren in het noorden van Vietnam merken dat het kan. Voorheen zaten verbouwden ze rijst op hun akkers, tegenwoordig harken ze een fortuin binnen door vis en garnaal te kweken, schrijft de Wall Street Journal.

Rijstboeren in de streek werden geconfronteerd met de instroom van meer en meer zout zeewater dat hun gewassen verwoestte. De regering wil een grote dijk langs de kust bouwen om het zeewater tegen te houden, maar dat duurt de boeren aan de kust te lang. Een aantal van hen heeft de rijstteelt opgegeven en stort zich nu op de kweek van garnalen en vis in grote bassins met brak water.

Die omschakeling kost een flinke duit, merkten de boeren, maar het levert ze ook een hoop op. Met de uitvoer van vis naar vooral China weten sommige boeren een inkomen van zo’n 20 duizend dollar bijeen te krijgen.

Thaise Uber biedt motorritjes aan

Uber doet niet alleen in ritjes met de auto, in de Thaise hoofdstad Bangkok biedt het ‘shared rides’-platform nu ook de meest gebruikelijke vorm van vervoer aan: motorritjes. Met 91 duizend motortaxi’s in Bangkok leek het een kwestie van tijd tot deze transitie zou komen, schrijft de Nikkei Asian Review.

Op meer manieren past Uber zich aan aan de lokale omstandigheden. Zo biedt de taxidienst de mogelijkheid om cash te betalen, aangezien veel Thai niet over een creditcard beschikken.

Na problemen met de autoriteiten in andere delen van Azië, is Uber erop gebrand in Bangkok een goede samenwerking met de politie te hebben. Dus werken ze alleen maar met geregistreerde chauffeurs en worden veiligheidshelmen aangeboden.