Een jaar lang bouwen aan de wow-knop op Facebook

Het hoofd design van Facebook legt uit hoe de uitgebreide like-functie van de site tot stand is gekomen.

De nieuwe Facebookreacties. Foto Martijn Beekman / ANP

Het is nog wat onwennig, maar sinds woensdag zijn Facebookers aan het “wowen”, “hahaën” en “angryën” geslagen. Het sociale netwerk introduceerde de dienst Reactions als uitgebreide versie van de likeknop, naar eigen zeggen omdat gebruikers daar om hadden gevraagd. Het was aan het team van designchef Geoff Teehan om de nieuwe features te ontwikkelen. Hij schreef over het proces, dat een jaar duurde, een longread.

“Niet alles in het leven is te liken”, schrijft Teehan op Medium. De reactiemogelijkheden moesten “expressiever” worden:

“Ik gebruik Facebook om allerlei dingen te delen met mensen om wie ik geef - van feestelijke berichten over zestig dagen op rij yoga beoefenen tot de rouw over het overlijden van een ouder.”

In zijn blog beschrijft Teehan welke eisen Facebook aan Reactions had gesteld. Sommige zijn voor ontwikkelaars vaste prik: de dienst moest makkelijk en intuïtief zijn, functioneren op verschillende apparaten en passen bij het design van Facebook. Maar daar komt nog eens bij dat de nieuwe reactiemogelijkheden universeel moesten zijn. Op ieder werelddeel moet een like, wow of haha hetzelfde betekenen.

Teehan beschrijft hoe zijn team een jaar lang onderzoek deed, schetsen maakte, ideeën afschoot en uiteindelijk tot een ontwerp kwam. Hier en daar greep Facebookbaas Mark Zuckerberg zelfs hoogstpersoonlijk in. Het resultaat is nu voor honderden miljoenen gebruikers beschikbaar.

Lees hier de longread op Medium.com: Reactions: Not everything in life is Likable