Jongerenzender NPO 3 doet het vooral online goed

Wie online tv kijkt, kijkt human interest, series en spelletjes. Op tv kijken we sport en nieuws, aldus de Stichting Kijkonderzoek.

Brugklas, de jeugdserie van AVROTROS, vertelt het verhaal van scholieren Fien, Selma, Anouk en Max. En van het nieuwe televisiekijken. Neem de aflevering van 4 januari, Lekgestoken. Via het gewone televisietoestel, op NPO 3, zagen bijna 150.000 mensen deze aflevering. Maar via de pc, tablet en smartphone keken nog eens 57.000 mensen.

Brugklas had daarmee het hoogste aandeel online kijkers in de maand januari; van Brugklas-kijkers keek 28 procent online. Dat percentage toont hoe met name jongere kijkers kleine beeldschermen steeds meer zien als een alternatief voor de gewone tv.

Dat blijkt uit het eerste maandoverzicht van online kijkcijfers, dat Stichting Kijkonderzoek (SKO) deze week publiceerde. Als eerste onderzoeksbureau in de wereld dat tv-data meet, publiceert Kijkonderzoek sinds 1 januari online kijkcijfers. Voorlopig nog uitsluitend van de Nederlandse Publieke Omroep, RTL Nederland en SBS, maar het aantal zenders moet groeien. SKO meet hoeveel mensen live online kijken en hoeveel kijkers een programma trekt via internetterugkijkdiensten gedurende een week.

Die online cijfers zijn onder meer van belang voor de reclame-inkomsten van de zenders. Hoe meer kijkers een programma trekt, hoe meer adverteerders betalen voor de commercials er omheen. Dat geldt voor tv, maar moet ook gemeengoed worden voor online kijken.

Spelletjes en drama

Nederlanders keken vorige maand gemiddeld 98 minuten online tv. In december was dat nog 82 minuten. Wie is de mol (AVROTROS, NPO 1) werd in januari het meest online bekeken: 194.000 kijkers. Dat is 7 procent van het totaal aantal kijkers (tv en online). Wat verder opvalt in de SKO-cijfers: op de ‘gewone’ tv stemt Nederland vooral af op sport en nieuws, via internet kijkt men vooral naar spelletjes, humaninterestprogramma’s en series (Goede Tijden Slechte Tijden, Celblok H, Moordvrouw).

Ook opvallend is het relatief grote aantal programma’s van jongerenzender NPO 3 in de top-25 van online kijkcijfers. Dat zijn er acht, waaronder Lauren, Hij is een zij en Mindf*ck. In de top-25 van de ‘gewone’ kijkcijfers komt NPO 3 in het geheel niet voor, ook niet in het lijstje zonder Studio Sport en andere sportprogramma’s.

De online kijkcijfers van NPO 3 zijn interessant in de discussie over de toekomst van de jongerenzender. Zou NPO 3, in navolging van BBC 3, ook niet louter online moeten uitzenden? Dominique Weesie (Powned) stelde vorige week dat hij het liefst alleen programma’s zou maken voor Facebook en andere digitale platformen. Daar zit mijn publiek, aldus Weesie, meer dan voor de gewone tv.

Wie de drie grote zendergroepen van Nederland vergelijkt, ziet dat NPO en RTL ver voor lopen op SBS. Terugkijkdienst Kijk.nl van SBS is een stuk minder populair dan NPO Gemist en RTL XL. De Champions League zal SBS 6 echter helpen om die achterstand in te lopen. Zeker nu SBS 6 via Twitter gaat verwijzen naar videofragmenten van goals en andere hoogtepunten op SBS6.nl en NU.nl