Een déjà vu van marcherende legers en sjokkende soldaten

Ontwijken of niet ontwijken: dat is de vraag. Voetgangers? Daar moet je in de nieuwste GTA als vanouds vol gas op inrijden. In Dub Dash gaat het er juist om de obstakels te vermijden. In Metal Slug Attack moet je vooral het in-app-overschot uit de weg gaan.

Het lukt ontwikkelaar SNK Playmore niet om met nieuwe zakken de scherpe azijngeur van hun oude wijn te verhullen. Metal Slug Attack, de opvolger van Defense, is namelijk heel veel meer van hetzelfde. Ook in deze game moet je van rechts naar links marcherende legers verslaan met jouw van rechts naar links sjokkende eenheden. En dat allemaal met dezelfde gameplay, in dezelfde retrographics. Het enige verschil is dat je nu nog opzichtiger verleid wordt om geld neer te leggen in de vorm van in-app-aankopen. Het beginscherm van Metal Slug Attack is dan ook hetzelfde soort drukke scherm dat we zien bij alle geldkloppers in de app stores: dagelijkse opdrachten, berichten, gratis power-ups, speciale opdrachten et cetera. Allerlei zaken die je aandacht moeten trekken om in de game te blijven. Wat innovatief denkwerk door de makers was leuker geweest. De belangrijkste verbetering van Attack ten opzichte van Defense is dat eenheden met verzamelde punten sterker gemaakt kunnen worden. Dat maakt het spel ietwat uitdagender. Maar die functie kan niet het continue en zeurende gevoel van déjà vu wegnemen.