Jaarcijfers

Airbus breekt record na record, hoe doet de vliegtuigbouwer dat?

Nog nooit leverde Airbus zoveel toestellen als in 2015. Wat verklaart het succes van de Europese vliegtuigbouwer?

Foto Airbus

“Een positieve start in 2016”, zo noemde de Europese vliegtuigbouwer Airbus de verkoopresultaten van de eerste weken van dit jaar. In de eerste 16 dagen van januari werden er 16 vliegtuigen verkocht. Vandaag maakt Airbus de jaarcijfers van 2015 bekend. Ging het dat jaar ook zo goed?

Volgens Airbus zelf wel. Het bedrijf zegt belangrijke records te hebben gebroken: nog nooit leverde het zoveel vliegtuigen als in 2015 en de orderportefeuille is een “record in de industrie”, aldus de vliegtuigbouwer.

De grootste concurrent is het Amerikaanse Boeing. Op de beurs presteerde Airbus de afgelopen jaren beter dan de Amerikaanse concurrent:

Wat heeft deze groei mogelijk gemaakt? Twee factoren die Airbus sterker in het zadel hebben geholpen:

1. Groei in Azië/Oceanië

In de komende 20 jaar zit er volgens Airbus een flinke groei in de regio Azië/Oceanië.  In 2015 kreeg het bedrijf 421 bestellingen binnen uit deze regio – bijna 40 procent van de totale bestellingen in 2015. Airbus ziet Azië/Oceanië zelfs als de “belangrijkste aandrijver voor de vraag naar vliegtuigen in de komende 20 jaar”.

In een jaarlijkse vooruitblik op de ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie zegt het bedrijf te verwachten dat het luchtverkeer in de regio in de toekomst elk jaar met rond de 5,6 procent zal toenemen. De komende 20 jaar zal dat in de gehele markt leiden tot een extra vraag naar ruim 8.300 smalrompvliegtuigen, 3.700 tweedeksvliegtuigen en meer dan 700 grote vliegtuigen.

2. Duopolie

Airbus en Boeing vormen samen een duopolie in de vliegtuigindustrie voor middelgrote en grote vliegtuigen, en beide bedrijven profiteren van een toename in het aantal bestellingen in de afgelopen jaren:

De concurrenten lijken elkaar dus niet in de weg te zitten. Andere vliegtuigbouwers, zoals het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer, zijn geen serieuze concurrenten omdat zij zich voornamelijk specialiseren in de productie van kleinere toestellen die voor regionale vluchten kunnen worden gebruikt, zegt Sjoerd Keizerwaard van de Netherlands Aerospace Group (NAG). Volgens hem is het lastig voor vliegtuigbouwers om de concurrentie met Airbus en Boeing aan te gaan:

“De zakelijke en politieke belangen zijn groot bij het in stand houden van beide bedrijven. Ook grote luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, hebben baat bij het in stand houden van de concurrentie tussen de beide bouwers. Daarom bestellen zij zowel Boeing als Airbus-toestellen. Het ene jaar wint de een, het andere jaar de ander.”

Daarnaast is het volgens Keizerwaard ook lastig voor vliegtuigbouwers om de markt voor grote toestellen te betreden:

“Ik zie niet snel een bedrijf zoals Bombardier of Embraer de enorme investeringen maken die daarvoor nodig zijn.”

Het ontwikkelen van een technisch hoogwaardig toestel is een dure en risicovolle aangelegenheid, en het daarop volgende traject om aan de veiligheidseisen te voldoen is tijdrovend. Het samenspel tussen Airbus en Boeing kan op den duur wel een ABC’tje te worden: het Chinese staatsbedrijf Comac presenteert naar verwachting in 2018 een passagierstoestel dat de concurrentie met de toestellen van Airbus en Boeing moet aangaan.

Uitdagingen

Net zoals veel andere bedrijven zal Airbus het in 2016 een stuk lastiger krijgen, verwacht persbureau Bloomberg. De groei in Azië stelt momenteel teleur, terwijl in het algemeen de vraag naar nieuwe vliegtuigen door de lage olieprijs kan tegenvallen.

Vliegtuigmaatschappijen kunnen namelijk besluiten om het aanschaffen van een nieuw vliegtuig nog even uit te stellen, omdat een zuiniger maar duurder toestel minder aantrekkelijk is nu de olieprijzen zijn gedaald. Veel zal ook afhangen van hoe de markt reageert op het nieuwe toestel dat Airbus onlangs presenteerde: de Airbus 320 neo. Het bedrijf verwacht zelf erg veel van het toestel.

Of het vliegtuig een succes wordt moet nog blijken. Airbus had eerder ook grote verwachtingen van het enorme passagierstoestel A380, maar de verkopen vielen tegen. Na een rampzalig 2014, maakte het bedrijf in 2015 winst noch verlies op de A380.

Maar zelfs voor afgedankte toestellen is er nog een markt: deze klusser kocht een Boeing 727 en ging er vervolgens in wonen.