Waarom Airbnb en hotels best goed samengaan

Hebben Nederlandse hotels echt zo’n last van Airbnb? Nee hoor, de overnachtingen nemen flink toe.

Foto ANP

Mensen zagen de bui al hangen voor Nederlandse hotels. Met koppen als “8 manieren om als hotel Airbnb te overleven” werd er niet omheen gedraaid: Airbnb zou een gevaar worden voor traditionele hotels. Uit een analyse van de Rabobank blijken de gevolgen voor hotels tot nu toe niet zo groot te zijn: vooral in Amsterdam en de kustgebieden gaan hotels en Airbnb tot nu toe prima samen. Dat is onder andere te zien aan cijfers over hotelboekingen en Airbnb-locaties. Die zitten allebei in de lift:

Hoe valt dat te verklaren?

1. Hotels blijven populair onder ouderen en zakenlieden

Airbnb en hotels vissen tenminste deels in verschillende vijvers. Airbnb is sterk vertegenwoordigd onderen jongeren en in het goedkope segment, maar ouderen pikken de kamerverhuursite nog nauwelijk op, zegt Thijs Geijer, econoom bij ING. En in de hotelbranche zijn ouderen vanwege de vergrijzing, de vrije tijd die ze hebben en de toegenomen welvaart juist een interessante groeimarkt.

Ook zakelijke reizigers laten het informele Airbnb grotendeels links liggen. Hun aantal stijgt omdat de wereldeconomie aantrekt. Bovendien komen buitenlandse zakenlieden graag naar Nederland, schrijft de Rabobank:

“Nederland is een knooppunt voor logistiek en internet en dus een interessant meetingpoint voor veel bedrijven.”

De zakelijke markt is fors: in sommige provincies boeken zakelijke reizigers meer dan de helft van de hotelovernachtingen.

 

 

2. Iedereen profiteert van toeristische boom

Nederland beleeft momenteel een toeristische bloeiperiode. Er is dus groei voor zowel Airbnb áls de hotels. Met name de grote steden en kustplaatsen profiteren van deze toeristische boom, maar de Rabobank verwacht dat de positieve effecten zich indirect zullen verspreiden over het hele land.

Nieuwe concurrentie

Tegelijk is de concurrentie op de hotelmarkt flink toegenomen. En dat komt niet alleen door de komst van particuliere verhuursites als Airbnb, zegt de Rabobank. Ook “branchevreemde aanbieders”, zoals pretparken en dierentuinen, bieden steeds meer overnachtingsmogelijkheden. Sommige hotels gaan juist weer meer entertainment aanbieden, waardoor ze ook actief worden op recreatie-niveau. Dit zorgt volgens de Rabobank voor “branchevervlechting en -vervaging”.

Goedkopere hotels in het lagere segment van de markt hebben vooral last van Airbnb. Als zij niet in steden zitten waar de markt groeit, kan dit leiden tot flinke prijsdalingen, zegt Koen Frenken, hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht:

“De kleine tragedies dat kleinere hotels door de concurrentie met Airbnb moeten sluiten, krijg je niet mee via de media”.

Europees gezien presteert Nederland goed: de kamerprijzen stijgen en de bezettingsgraad is relatief hoog.

De toekomst van de hotelmarkt

Door die toegenomen concurrentie komen winstmarge van hotels de komende jaren steeds verder onder druk te staan, voorspelt de Rabobank. Volgens Frenken moeten hoteliers blijven innoveren en investeren om de concurrentie voor te blijven. In een krimpende markt kunnen vooral hotels in de lagere segmenten verdwijnen als ze hun concept niet veranderen. Frenken ziet genoeg aanpassingsmogelijkheden:

“Hotels kunnen bijvoorbeeld investeren in automatisering. Mensen vinden het niet erg om zelf bij een automaat in te checken als dat voor lagere prijzen zorgt. Ook kunnen hotels zich van Airbnb onderscheiden door meer service te bieden, zoals een goed restaurant of een conferentieoord.”

Volgens Frenken kunnen Airbnb-verhuurders en hoteliers ook samenwerken:

“Hotels kunnen zelfs profiteren van Airbnb-locaties door bijvoorbeeld ontbijt of sleuteloverhandingen aan te bieden aan Airbnb-klanten”.

Frenken over de rol van Airbnb in de deeleconomie: