Robot vervangt burger in regiopers

Het gedeeltelijk stopzetten van Dichtbij.nl door moederbedrijf TMG leek de nagel in de doodskist van de online regiojournalistiek, maar twee nieuwe initiatieven brengen daar verandering in. Zo lanceerde mediabedrijf De Persgroep – dat sinds de overname van Wegener vorig jaar over zeven regiokranten en tweehonderd huis-aan-huistitels beschikt – de ‘hyperlokale’ nieuwswebsite In de Buurt. De ‘start-up’ begint in Delft, de bedoeling is dat er snel meer gemeenten bijkomen.

Het project lijkt opvallend veel op Buurtfacts, dat RTL Nieuws donderdag begon. Beide websites draaien deels op automatisch gegenereerde berichtgeving. Op Buurtfacts is „het laatste nieuws over jouw buurt” te volgen, zoals cijfers over inbraken, welke auto’s het populairst zijn en hoe dichtbijzijnde scholen scoren op de Cito-toets.

Maar de site bevat ook minder newsy onderwerpen als welke huizen te koop staan en welke vergunningen er zijn uitgegeven. En zo vult de website zichzelf, aan de hand van gegevens van de politie, gemeente en andere openbare instellingen. Het levert berichten op als ‘Wat is het populairste automerk op Urk?’ Het antwoord: Toyota.

Ontzorgen

Op een vergelijkbaar principe is In de Buurt gestoeld: lokaal nieuws over sportuitslagen, branden en files. Berichten hierover worden nog wel geschreven door redacteuren van vlees en bloed, al is de bedoeling dat zij putten uit geautomatiseerde nieuwsbronnen, vertelt projectmanager Wilbert de Vries op de website van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dat gebeurt in het kader van het ‘ontzorgen’ van de lokale journalist, zegt De Vries. „De vraag waar wij ons mee bezig houden is: hoe kunnen we nieuws op een presenteerblaadje naar redacteuren brengen?”

Ook filosofeert De Vries over een toekomst waarin ‘computergestuurd cureren’ en publiceren een rol speelt. Op die manier zou er meer tijd overblijven voor originele verhalen, duiding en achtergronden. Tijd die nu vaak ontbreekt bij de onderbemande regionale redacties.

Dichtbij.nl werd in 2011 door de Telegraaf Media Groep gelanceerd en dreef voornamelijk op input van de eigen lezers. Zij werden geacht foto’s of andere bijdragen te leveren. In november werd bekend dat TMG de stekker uit Dichtbij.nl trekt.