Huilend autorijden, dat is pas echt gevaarlijk

Dat blijkt als je ruim 3.500 auto’s volhangt met videocamera’s, GPS, versnellingsmeters, afstandsradar en andere meetapparatuur en er dan mensen drie jaar in laat rijden.

Foto Li Zhongfei

Bumperkleven veroorzaakt veel minder verkeersongelukken dan in politierapporten staat. En autorijdende ouders die zich bemoeien met hun ruziënde of huilende kinderen op de achterbank veroorzaken helemaal niet vaak een ongeluk. Sterker nog: over de hele rit bekeken hebben automobilisten met een kind op de achterban beduidend minder verkeersongelukken. Ze rijden kennelijk voorzichtig.

Dat blijkt als je ruim 3.500 auto’s vol hangt met videocamera’s, GPS, versnellingsmeters, afstandsradar en andere meetapparatuur en er dan mensen drie jaar in laat rijden. Het leverde gegevens over ruim 900 ongelukken met materiële schade of lichamelijk, schrijven Amerikaanse onderzoekers in een artikel dat deze week online verschijnt bij het tijdschrift PNAS.

Verstopte sensoren

De meetapparatuur stond altijd aan vanaf het moment dat de auto werd gestart, totdat de sleutel uit het contact werd gehaald. De bestuurders had een ‘ongeluksknop’ met het verzoek die in te drukken als er iets memorabels was gebeurd. Dat vergemakkelijkte het zoeken in de enorme gegevensbestanden die het onderzoek opleverde. Verder waren de sensoren zo goed mogelijk verstopt. De onderzoekers kenden de deelnemers alleen als nummer. De gezichten van niet-bestuurders werden automatisch geblurd.

Maar mobiel bellen met de telefoon in de hand, is wél riskant, laat het onderzoek zien. De kans op een ongeluk verdubbelt ermee. Maar bellen is niet riskanter dan alle andere alle ‘afleiding’ die een automobilist ondervindt. De radio of de airco afstellen. Praten met mede-inzittenden. Te lang kijken naar de roofvogel op de paal langs de weg.

Whatsappen

Veel gevaarlijker, maar natuurlijk kortdurender, is het moment van een nummer intoetsen op een mobiel. Appen en sms’en vallen ook in die gevarencategorie. Toch gebeurde toetsen tijdens het rijen al bij 1 op de 50 verkeersongelukken.

Woedend of huilend autorijden is ook riskant – twee keer zo gevaarlijk als handheld bellen, schrijven de onderzoekers. Maar aanmerkelijk meer mensen bellen dan huilen tijdens het autorijden.

Alles bij elkaar is de automobilist, lieten de videocamera’s zien, net iets meer dan de helft van de rijtijd op een of andere manier afgeleid. Dat is dan ook de belangrijkste oorzaak van ongelukken. Bij de verkeersovertredingen is hard rijden de belangrijkste oorzaak.

    • een onzer redacteuren