NS zet spitsbussen in rond Amsterdam

Het gaat om een proef op het traject tussen Sloterdijk en Castricum. Met de bussen moet de drukte in treinen worden bestreden.

De NS zet bussen in tegen overvolle treinen in de spits. Foto Robin Utrecht/ANP

De NS gaat vanaf maandagochtend rijden met spitsbussen tussen de stations Amsterdam Sloterdijk, Krommenie-Assendelft en Castricum. Daarmee hoopt de vervoerder de drukte in de treinen op dit traject te verlichten. Het gaat om een proef tot mei. De spoorwegorganisatie kijkt ondertussen alvast naar andere trajecten waar de busoptie kan worden ingezet.

De spitsbus is één van de maatregelen die de NS wil inzetten om drukke treinen dit jaar en begin volgend jaar tegen te gaan. De vervoerder heeft voor meer dan twee miljard euro aan nieuwe treinen besteld, maar het duurt nog tot eind 2016 voordat het spoorwegbedrijf die in gebruik kan nemen. Er zijn veel klachten over de overvolle treinen die dit gebrek aan capaciteit oplevert.

Ondertussen zijn de oude stoptreinen, de zogenoemde apenkoppen, van het spoor afgehaald. Alleen bij calamiteiten zullen deze treinen nog worden ingezet, maakte de NS eerder bekend. Ook worden eersteklasstoelen in bepaalde sprinters vervangen door tweedeklasexemplaren.

50 minuten langer onderweg

Vanaf zeven uur ’s ochtends gaan de bussen elk half uur rijden vanaf Castricum, de laatste vertrekt om half negen. Vervolgens wordt het materiaal vanaf 15.55 uur weer ingezet om mensen vanuit Sloterdijk richting Castricum te krijgen, met de laatste bus om 17.25 uur. De reiziger zal via deze optie vijftig minuten langer onderweg zijn dan met een gewone intercity op dit traject.

Er is specifiek voor dit traject gekozen omdat het een van de drukkere routes is in de spits, vertelt een woorvoerder. “We willen juist hier de mensen stimuleren om de bus te pakken. Een kaartje kost één euro. Ter compensatie van een langere reistijd zullen zij een consumptiebon ontvangen.” Volgens hem zitten er dagelijks 5.000 mensen in de trein tussen Castricum en Amsterdam (“niet specifiek station Sloterdijk”) op het tijdslot van 7.00 tot 9.00 uur in de ochtend.

Richting Sloterdijk zullen tevens rechtstreekse bussen gaan rijden vanuit Krommenie-Assendelft en ’s middags op dezelfde route weer terug. Normaal reizen er met de sprinter via deze weg 1.500 mensen in de ochtendspits naar Amsterdam.

Proef ook op andere trajecten

De NS ziet in de spitsbussen een oplossing die op meerdere plekken in het land kan worden ingezet tegen de drukke treinen. Zo praat de vervoerder momenteel met meerdere provincies om het plan ook daar uit te rollen. Om welke trajecten het gaat wil de woordvoerder nog niet zeggen:

“Busmaatschappijen hebben in een bepaalde provincie de concessie gekregen dat zij binnen dat gebied de enige vervoerder zijn. Daarom moeten maatschappijen als Arriva en Connexion ons ontheffing verlenen zodat we ook daar mogen rijden. Wij zullen echter beslist geen reizigers afpakken.”