NS: meer omzet in rampjaar 2015

De omzet van NS steeg met 20 procent, maar reizigers zijn minder tevreden. Ook verslechterde de punctualiteit.

Het probleem van de volle treinen houdt nog wel even aan. Foto iStock

Meer omzet en geschaad vertrouwen. Dat is de kortste samenvatting van het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van NS.

In financieel opzicht was het een „redelijk” jaar, volgens vertrekkend financieel directeur Engelhardt Robbe. Het spoorbedrijf boekte een nettowinst van 118 miljoen euro. Opvallend is de forse stijging van de omzet met 20 procent, van 4,1 miljard euro in 2014 naar 4,9 miljard euro in 2015.

Oorzaak van de omzetstijging is het binnenhalen van de grote concessie in Schotland door NS-dochter Abellio, die op 1 april 2015 van start ging. De activiteiten van Abellio in Engeland, Schotland en Duitsland – waar het bedrijf in 2015 vier concessies won – zijn goed voor een omzet van 2,1 miljard euro. Van de 13.000 werknemers van Abellio werken er 10.000 in het Verenigd Koninkrijk. NS heeft in totaal 33.895 werknemers.

Robbe is voorzichtig omdat grote investeringen de komende tijd moeten worden terugverdiend. De komende vijf jaar investeert NS 3,6 miljard euro in nieuwe treinen, stations, werkplaatsen en automatisering. In 2015 werden nieuwe stations geopend in Delft en Arnhem.

Het niet-financiële nieuws is minder goed. Naast de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg en de parlementaire enquête over de Fyra namen de prestaties van NS af.

De punctualiteit daalde van 92,3 naar 91 procent: zoveel reizigers arriveerden binnen vijf minuten na hun geplande aankomsttijd.

Dat cijfer is exclusief de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda. De hoge uitval op die hogesnelheidslijn (6,7 procent) wijt NS aan de combinatie van nieuwe locomotieven en rijtuigen.

In de spits haalde de IC Direct een zogeheten ‘vervoerscapaciteit’ van 89,5 procent, terwijl 97,5 procent de met het ministerie afgesproken ondergrens is.

De klanttevredenheid daalde van 75,8 naar 74,8 procent, veroorzaakt door enkele grote verstoringen, te vieze en te volle treinen. Dat laatste probleem houdt dit jaar aan.

Dagelijks vervoert NS 1,2 miljoen reizigers, een op de tien Nederlanders heeft een NS-abonnement.

    • Mark Duursma