Stadsbruggen

Minister Schultz Van Haegen moet zich van de week in haar beschuitje hebben verslikt toen ze in haar ochtendkrant las over het verzoek van Rotterdam voor geld voor maar liefst twee nieuwe stadsbruggen. Ze heeft net miljarden gestoken in het ontlasten van het verkeer rond Rotterdam met het doortrekken van de A4, het verbreden van de A15 en een splinternieuwe Botlekbrug. En de komende jaren gaan er nog eens miljarden naar de aansluiting tussen de A13 en A16 en een dure Blankenburgtunnel. En nog is het niet genoeg. Dit keer gaat het om het ontlasten van de binnenstad van Rotterdam, waar de Europese fijnstofnorm nog altijd niet gehaald wordt. Verkeer dat de rivier over moet, gebruikt nu het centrum van de stad (richting Maastunnel, Willemsbrug of Erasmusbrug) en daar wil de gemeente terecht een stokje voor steken. Maar de vraag is, zoals altijd, of extra asfalt – of in dit geval bruggen – daar wel de beste oplossing voor is.

Verkeerswethouder Langenberg wil – met het oog op de World Expo 2025 – allereerst een brug van Schiemond naar de Waalhaven. Als het lukt om de Expo naar Rotterdam te halen, zou een extra oeververbinding tussen de stadshavens in Rotterdam-West en Zuid inderdaad handig zijn voor het vervoer van al die bezoekers. Maar wat hebben de Rotterdammers er verder nog aan? Een brug op die plek kan ingrijpende gevolgen hebben voor de woonwijken langs de route, bijvoorbeeld als het een sluiproute wordt voor vrachtverkeer richting de havens.

De wethouder kan zich op korte termijn beter hard maken voor een goede verbinding tussen Kralingen en IJsselmonde, zeker als er een nieuwe Kuip gebouwd gaat worden. Inwoners van die gebieden moeten nu eerst richting het westen reizen om de rivier over te kunnen steken, wat vooral van IJsselmonde en Beverwaard een geïsoleerd buitengebied maakt. De Rotterdamse fracties van GroenLinks en de VVD (!) zien op die plek liever een nieuwe metroverbinding in plaats van een autobrug. Dat zal nog veel duurder zijn, maar het is wel een duurzamer oplossing. Hoewel we ons dan weer moeten afvragen of de inwoners van Zuid-Oost die dure ov-ritten wel kunnen betalen, want juist de prijs van het openbaar vervoer is wat veel mensen ervan weerhoudt de rivier over te steken.

Misschien moeten we daarom vooral beginnen met extra geld vragen voor grote investeringen in de armere inwoners van IJsselmonde en Beverwaard en moet een andere minister zich eerst maar in zijn beschuitje verslikken.

Verstokte automobilisten kunnen intussen gewoon gebruik maken van de ring en de Van Brienenoordbrug om aan de andere kant van de rivier te komen. Zo’n ramp is dat ook weer niet.

    • Mirjam de Winter