PowNed wil niet meer op tv, maar de Mediawet zegt nee

Voor het eerst wil een publieke omroep volledig online gaan. Waarom wil PowNed dat, en mag het ook?

Dominique Weesie. Foto: NOVUM/ ANP

Omroep PowNed wil binnen twee jaar van de televisie verdwijnen, om alleen nog online video te maken. Zo maakte omroepbaas Dominique Weesie donderdag bekend. Vier vragen.

1. Waarom wil PowNed online?

Volgens Weesie zit hun publiek toch al online. „We worden op tv nauwelijks bekeken. Daar halen we tweehonderdduizend kijkers, terwijl we online met losse filmpjes nu al veel meer mensen bereiken. De website trekt drie miljoen unieke bezoekers per maand, en op Facebook hebben we zo’n 500.000 volgers.” Volgens Weesie is de stijl van PowNed geknipt voor online: korte, humoristische spraakmakende video’s.

2. Is het ook een bezuiniging?

Zeker. Weesie vindt dat hij onnodig veel kosten maakt aan tv-techniek. „Video maken is op zich niet zo duur. Als ik in de studio kom en ik zie dat er dertig man van [facilitair bedrijf] United zitten mee te eten, dan denk ik: dat kan goedkoper.” Een aflevering van Studio PowNed kost volgens hem 65.000 euro, de helft daarvan gaat naar techniek.

De overgang betekent wel dat de omroep uit een andere pot betaald moet worden. Nu krijgt PowNed geld voor televisie maken. Straks moet het geld uit de online pot komen, en die is niet riant gevuld. Voor de gehele publieke omroep is jaarlijks 16,5 miljoen euro beschikbaar voor online video. Ter vergelijking: de tv-zender NPO 3 alleen heeft een jaarbudget van 71,8 miljoen euro.

3. Zullen de andere omroepen straks volgen?

De publieke omroep trekt op televisie tien keer zoveel kijkers als online, dus: nee, voorlopig niet. Maar dat vooral jongeren steeds minder tv, en meer online video kijken, is een algemene trend. Weesie wijst op de Britse jongerenzender BBC 3, die deze maand stopte met tv, om online verder te gaan. NPO 3, de jongerenzender van de publieke omroep waarop PowNed uitzendt, trekt een kleine 290.000 kijkers per avond, van wie er slechts 86.000 jonger zijn dan 35 jaar. Hoewel de VVD daar vaak mee heeft gedreigd, zijn er geen plannen om NPO 3 op te heffen. De website NPO3.nl loopt goed. Volgens de NPO heeft de site ruim 500.000 unieke bezoekers per week.

4. Mag een publieke omroep louter online uitzenden?

Volgens de Mediawet niet. Artikel 2.34: „De omroeporganisaties zijn verplicht media-aanbod te verzorgen, waaronder in elk geval radio- en televisieprogramma’s.”

Een woordvoerder van de NPO laat weten: „PowNed zal dus in de toekomst ook nog radio- en televisieprogramma’s moeten maken, maar een deel van hun activiteiten zouden ze wel naar online kunnen verschuiven.’’

Weesie reageert: „We blijven toch online radio en televisie maken?” Hij wijst erop dat het voorstel voor de nieuwe Mediawet op 1 maart weer wordt behandeld in de Eerste Kamer. Daar kan nog wel een wijziging bij.

Weesie: „Vanmorgen was er een presentatie van de online-afdeling van de NPO. Die man wist ons te vertellen dat je je kunt abonneren op een YouTube-kanaal. Dat is het niveau. Ze hebben echt geen idee.”