Het jaar van de vluchteling

Er waren ook krachtige beelden uit Parijs en Nepal. Maar World Press Photo koos uiteindelijk een foto van Syrische vluchtelingen tot winnaar.

Tweede Prijs 'General News, stories': Abd Doumany

De Australische freelancefotograaf Warren Richardson won gisteren de World Press Photo 2015 met een zwart-wit foto van Syrische vluchtelingen die rond drie uur ’s nachts de grens overgaan tussen Servië en Hongarije.

De foto – waarmee Richardson ook de eerste prijs won in de categorie Spot News – heeft volgens WPP-juryvoorzitter Francis Kohn, hoofd fotografie bij het Franse persbureau AFP, een enorme kracht vanwege de eenvoud van het beeld. „Het sobere licht, de man en het kind, de symboliek van het prikkeldraad. Deze elementen vangen in één keer de vluchtelingencrisis. Ik vind dit een tijdloze, klassieke foto.”

Dat dit jaar een beeld van de vluchtelingencrisis tot de winnende foto van 2015 is verkozen, komt niet als een verrassing. In het aanbod dit jaar – er werden 82.961 foto’s door 5.775 fotografen uit 128 landen ingezonden – zaten volgens Kohn „heel veel beelden van vluchtelingen”. „Alles hebben we zien langskomen”, zegt Kohn. „Het vertrek uit Syrië, de aankomst in Griekenland, de mensenstromen door Europa, de aankomst in de asielzoekerscentra.”

Toch zegt hij dat de jury niet met opzet voor een foto over dit onderwerp heeft gekozen. „De kwaliteit was in de laatste ronde extreem hoog. Er waren ook krachtige beelden van de demonstraties na de aanslagen in Parijs en de aardbeving in Nepal. Maar deze foto kwam toch echt bovendrijven als de beste.”

Lars Boering, directeur van WPP, wijst erop dat er dit jaar „oude bekenden” bij de winnende categorieën zitten – zoals Paul Hansen (winnaar 2013) en Francesco Zizola (winnaar 1996) – maar is verheugd dat nieuw talent is opgedoken. „Er zijn nu ook twee Syrische fotografen onder de winnaars.”

Fotojournalist Abd Doumany maakte een indrukwekkende reportage over kinderen in Douma, een stad in handen van de Syrische rebellen. „Zijn werk voelt als een klap in het gezicht. Een deel van de jury had twijfels dit te laten zien, omdat het zo’n zwaar onderwerp is. Maar men wilde toch de harde werkelijkheid tonen.” De Syrische fotograaf Sameer Al-Doumy fotografeerde de luchtaanvallen door regeringstroepen op Douma. „Het bewijst dat niet alleen sterfotografen, verbonden aan belangrijke persagentschappen, prijzen winnen. Een freelancer die in eerste instantie zonder opdrachtgever op pad gaat, kan met goed werk ook onder de aandacht komen.”

Dit jaar heeft WPP de regels aangescherpt met betrekking tot beeldbewerking, fotobijschriften en beïnvloeding van beeld op locatie. Vorig jaar moest de organisatie achteraf een winnende fotoserie over het verval in de Belgische industriestad Charleroi diskwalificeren omdat de fotograaf foute bijschriften had geleverd en de situatie ter plekke had beïnvloed. „Alle prijswinnende foto’s hebben we laten checken op beeldbewerking, zegt Boering. „Verder is voor alle foto’s geverifieerd waar en wanneer ze zijn gemaakt en wat er precies op de foto staat. Dit jaar hadden we meer inzendingen dan ooit, en het valt ons op dat fotografen zich beter aan onze ethische code houden. Onze nieuwe procedure lijkt te werken.”

    • Rosan Hollak