World Press Photo 2015 voor nachtfoto Syrische vluchtelingen

Volgens juryvoorzitter Francis Kohn (hoofd fotografie AFP) heeft de foto een enorme kracht vanwege de eenvoud van het beeld.

De winnende foto. Foto: Warren Richardson

De Australische freelance fotograaf Warren Richardson is de winnaar van World Press Photo 2015. Hij wint de prestigieuze competitie met een foto van een aantal Syrische vluchtelingen die rond drie uur ‘s nachts de grens overgaan tussen Servië en Hongarije. Dat maakte de organisatie achter de nieuwsfotowedstrijd donderdag bekend.

Volgens juryvoorzitter Francis Kohn, hoofd fotografie bij persbureau AFP, heeft de foto een enorme kracht vanwege de eenvoud van het beeld.

“Het sobere licht, de man en het kind, de symboliek van het prikkeldraad. Deze elementen vangen in één keer de vluchtelingencrisis. Ik vind dit een tijdloze, klassieke foto.”

Bekijk alle prijswinnaars in onze In Beeld.

Maanlicht

Fotograaf Warren Richardson vertelt dat hij de foto bij maanlicht heeft gemaakt, in de nacht van 28 augustus. “Ik kon nauwelijks iets zien”. Op het moment dat Richardson vader en kind vastlegde, was hij in Servië al vijf dagen non-stop bezig om grote groepen Afghaanse en Syrische vluchtelingen vast te leggen.

“Ik volgde die avond een groep van zo’n tweehonderd Syrische vluchtelingen. Ze probeerden de grens over te gaan, maar moesten telkens uitkijken voor de Hongaarse politie. Op een gegeven moment hadden ze een grensgedeelte gevonden waar nog geen muur stond, maar dat was afgezet met prikkeldraad.”

Richardson maakte de foto vanaf de Servische zijde, de man die zijn kind aanpakt, staat aan de Hongaarse kant. “Het was pikkedonker. Ik kon geen zaklamp gebruiken omdat we misschien ontdekt zouden worden.” Hij maakte het beeld vanaf zijn buik omdat hij de camera, vanwege een lange sluitertijd, heel stil moest houden.

“Ik heb op het moment zelf niet eens door de lens gekeken. En wat ik had gemaakt, heb ik pas later bekeken.”

Scherpere regels

Dit jaar heeft WPP voor alle ingezonden foto’s aangescherpte regels opgesteld met betrekking tot beeldbewerking, fotobijschriften en beïnvloeding van beeld op locatie. Vorig jaar moest de organisatie achteraf een winnende fotoserie over het verval in de Belgische industriestad Charleroi diskwalificeren omdat de fotograaf foute bijschriften had geleverd en de situatie ter plekke had beïnvloed.