Makro schrapt 600 van de 4000 banen

De reorganisatie hangt samen met een grondige ombouw van de zeventien groothandels van Makro.

Foto: Koen Suyk/ANP

Makro Nederland schrapt de komende drie jaar ongeveer zeshonderd arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen worden daarbij niet uitgesloten, maakte het groothandelsbedrijf donderdagochtend bekend. Makro, onderdeel van het Duitse winkelbedrijf Metro, heeft nu nog zo’n 4000 werknemers.

Er verdwijnen zowel banen op het hoofdkantoor als in de filialen. Wie precies moet vrezen voor zijn of haar baan wordt pas later bekend.

De reorganisatie hangt samen met een grondige ombouw van de zeventien groothandels van Makro. Die moeten een “unieke marktplaats” voor ondernemers worden. Voor de transformatie van de groothandels trekt de onderneming ruim 50 miljoen euro uit. De ingrepen moeten zorgen voor een “stevige” omzetgroei in de komende jaren.

Omvang

Vakbond CNV Vakmensen is “geschrokken” door de omvang van het banenverlies. De bonden zijn niet van tevoren geraadpleegd over de ontslagronde, maar de ingreep komt niet als een verrassing voor onderhandelaar Michiel Wallaard:

“De laatste jaren zijn er al vaker reorganisaties doorgevoerd. Het lijkt een neerwaartse spiraal bij Makro.”

Sociaal Plan

In 2014 werden al 340 banen geschrapt, omdat het bedrijf toen kampte “met moeilijke marktomstandigheden als gevolg van de economische situatie”. CNV spreekt later op donderdag met de directie van Makro, onder andere om te spreken over een sociaal plan.

De laatste keer dat er werd onderhandeld over zo’n regeling voor de ontslagen medewerkers mislukten de gesprekken met de bonden. Makro schrijft nu dat het “uitgangspunt” is dat aanpassen van de organisatie “op een verantwoordelijke, zorgvuldige en respectvolle manier” gebeurt.

Groothandel

Makro heeft op de markt voor groothandels met vooral voedsel in de schappen een marktaandeel van ongeveer 10 procent, berekende Rabobank eerder. Concurrent Sligro heeft 21 procent van de markt, die zich richt op verkoop van voedsel en drank aan bijvoorbeeld restaurants en kantines.

Volgens de economen van de bank kampen de groothandels met toenemende concurrentie van bezorgservices van supermarkten, die ook aan het midden- en kleinbedrijf leveren. Makro was juist vooral op dat segment gericht.