Facebook staat advertenties toe in Messenger

Foto AP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Facebook laat bedrijven vanaf april reclame maken via Messenger. Dat staat in een document dat is verstuurd naar de grootste adverteerders en in handen is van TechCrunch. Bedrijven kunnen alleen advertenties versturen naar mensen waar eerder contact mee is geweest via Messenger.

Facebook beveelt bedrijven daarom aan nu alvast contact te leggen met klanten, zodat ze hen als straks de nieuwe optie beschikbaar komt kunnen benaderen met reclameboodschappen. Alleen een like van de bedrijfspagina geeft bedrijven namelijk nog niet het recht een chat te beginnen. Begin 2014 zei Facebook-topman Mark Zuckerberg nog dat advertenties niet de manier zijn om geld te verdienen aan de berichtenservice.

Facebook wil nu niet reageren op het uitgelekte document, maar laat wel weten in zijn algemeenheid erg voorzichtig te zijn met commerciële boodschappen voor hun gebruikers:

“Our aim with Messenger is to create a high quality, engaging experience for 800 million people around the world, and that includes ensuring people do not experience unwanted messages of any type.”

Er is in alle stilte ook een korte link (fb.com/msg/…) gelanceerd waarmee Facebook-gebruikers direct een chat kunnen openen met een bedrijf.

Nieuwe beursbedrijven doen het slecht

Van de 175 nieuwkomers op de Amerikaanse beurzen vorig jaar ligt bij ruim 70 procent de huidige koers onder de introductieprijs. Startups zijn daarom huiverig geworden om naar de beurs te gaan, schrijft The Wall Street Journal. In januari ging geen enkel bedrijf naar de beurs en deze maand tot nu toe vier.

Van de tien bedrijven die het meeste geld ophaalden met hun beursgang vorig jaar, heeft er nu maar eentje een hogere koers. Gemiddeld is de aandelenprijs met 25 procent gedaald, terwijl de beurzen in zijn geheel veel minder verloren.

De top vijf van bedrijven (met tussen haakjes hoeveel geld ze ophaalden met hun beursgang) en de daling ten opzichte van de openingskoers:
1. First Data ($2,82 mrd) -29%
2. Tallgrass Energy ($1,38 mrd) -56%
3. Columbia Pipeline ($1,24 mrd) -33%
4. Ferrari (0,98 mrd) -25%
5. Univar (0,89 mrd) -41%

Door deze negatieve ontwikkeling stellen veel bedrijven hun beursgang uit, constateert ook Jill Ford van Credit Suisse:

“There are a lot of private companies who might have thought they were going public in the next six months, but now that will likely be several months later. Everyone’s timeline has likely been pushed back a bit.”

Volgens sommige analisten zitten er ook voordelen aan als startups niet naar de beurs gaan. Vooral beginnende tech-bedrijven waren de laatste jaren nogal overgewaardeerd en worden nu weer betaalbaar om over te nemen.

Procter & Gamble snijdt nog eens 10 miljard dollar in kosten

Het grootste bedrijf ter wereld voor consumentenproducten heeft aangekondigd tien miljard dollar extra te snijden in de kosten. Dat komt bovenop de zeven miljard dollar die Procter & Gamble sinds 2012 al heeft bespaard, meldt The Financial Times.

De kostenbesparingen passen in een grootschalig plan om de productie en distributie drastisch te herzien. Zo zullen fabrieken voortaan meerdere producten gaan maken, in plaats van eentje. En zes nieuwe grote distributiecentra moeten ervoor zorgen dat alle producten efficiënter en daardoor goedkoper in de schappen van de supermarkt terecht komen. Verder wordt er gesneden in het advertentie- en marketingbudget.

De in november aangetreden topman David Taylor presenteerde ook plannen om te gaan groeien, vooral in China. Daar heeft P&G de misrekening gemaakt dat consumenten zaten te wachten op prijzen in de middenklasse, terwijl ze juist kwaliteitsproducten willen. Nu komen daarom in China ook de beste Pampers, Oral B en Head&Shoulders-producten op de markt.