Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

V&D medewerkers hebben redelijke kans op arbeidsmarkt

Een opbeurend bericht in de Volkskrant vandaag voor de duizenden V&D medewerkers die werkeloos op straat staan. Ondanks alle doempraat hebben zij best een behoorlijke kans op de arbeidsmarkt, schrijft de krant, maar ze moeten niet te kieskeurig zijn.

Het UWV, dat de ontslagen medewerkers begeleidt, kijkt voor de V&D medewerkers nadrukkelijk naar ‘uitwijkberoepen’, buiten de detailhandel. Het idee is simpel, legt  hoofd arbeidsmarktinformatie van het UWV Rob Witjes uit:

Wie lang in de detailhandel heeft gewerkt is klant- en servicegericht, is flexibel en sociaal vaardig, en zoekt naar oplossingen. Dat biedt nieuwe mogelijkheden in banen waaraan iemand die net is ontslagen vermoedelijk niet meteen denkt.

Wat voor banen zijn dan mogelijk? Bediende in een restaurant, receptiemedewerker, tandartsassistent; dat zijn het soort betrekkingen waar de vaardigheden van oud-medewerkers van de warenhuizen prima van pas komen.

Transavia steviger ondergebracht in Parijse moedermaatschappij

Vliegmaatschappij Transavia moet zich opmaken voor een consolidatieslag in de hoek van de budgetmaatschappijen, denkt de top van Air France-KLM. De maatschappij is nu nog grotendeels in handen van KLM, maar ter voorbereiding op samenwerkingen moet de grip van Parijs op Transavia vergroot worden, stelt topman Alexandre de Juniac in het Financieele Dagblad.

Zelf heeft Air France-KLM geen geld om budgetmaatschappijen over te nemen, vertelt De Juniac, maar samenwerking tussen Transavia en een van de andere kleine Europese budgetmaatschappijen is zeker mogelijk.

Bij KLM leidde het voornemen Transavia meer onder controle van Parijs te brengen tot gefronste wenkbrauwen. De budgetmaatschappij is een belangrijke speler in het KLM-netwerk, het levert passagiers af op knooppunt Schiphol vanwaar men kan doorvliegen naar de rest van de wereld. De vrees bestaat dat hier misschien op beknibbeld wordt.

KLM-directeur Pieter Elbers over het plan:

We werden vorig jaar enigszins verrast door dit voorstel. Maar strategisch gezien valt er wat voor te zeggen.

Sotheby’s expert ziet correctie in kunstmarkt

De Nederlandse kunsthistorica Miety Heiden assisteert al jarenlang rijken over de hele wereld bij het kopen van kunst. Als geen ander kan zij beoordelen hoe de markt ervoor staat, en dat is momenteel niet best, zegt ze in een interview in de Telegraaf. Er is sprake van een correctie in het topsegment, vertelt Heiden de krant.

Steeds vaker ziet ze vermogende mensen kunst kopen als belegging, niet uit liefde voor het werk. Daarbij zijn oude meesters uit de mode, volgens Heiden. De werken zijn moeilijk te doorgronden, de nieuwe generatie kunstkopers gaat dan ook liever voor modern werk.

Op veilinghuizen als Sotheby’s, Heiden’s werkgever, klinkt weleens kritiek: het klassieke veilingmodel zou uit de tijd zijn. Waarom zou je geen kunst kopen via een app? Daar denkt Heiden heel anders over. Kunstkopers zien veilingen als spektakel, aldus Heiden, een deel van de ervaring die past bij het product:

Ze vinden het leuk om er live bij aanwezig te zijn als de veilingmeester een schilderij afhamert. Het is ook entertainment.

    • Wouter van Cleef