‘Binnen vijf jaar is PowNed niet meer op radio of tv’

Volgens oprichter Dominique Weesie zit het bereik voor PowNed juist online.

Een pilot van Pownews in 2010. ANP / Rick Nederstigt

Oprichter en voorzitter van Powned Dominique Weesie is van plan zijn omroep binnen vijf jaar van de televisie en radio te halen. Hij wil zich volledig gaan richten op internet, vertelt hij in een interview met het AD.

Volgens Weesie zit het bereik van de omroep online en niet op tv-zender NPO 3, het aantal kijkers van de wekelijkse talkshow Studio Powned schommelt tussen de 100.000 en 200.000. “Op onze website hebben we meer dan 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Daar is het dus voor ons te halen”, zegt Weesie. Content produceren voor online kanalen is volgens de voorzitter bovendien veel goedkoper.

PowNed moet in 2020 beschikken over 150.000 betalende leden om door te mogen binnen het publieke bestel. In het meest recent gepubliceerde jaarverslag, blijkt dat er op 1 december 2014 circa 54.000 leden waren. Weesie wil voor 2020 al volledig online actief zijn.

NPO 3

Eind 2014 stopte PowNed met het dagelijkse PowNews. Volgens de omroep ging “bijna het hele omroepbudget” naar de nieuwsrubriek. Het nieuwsprogramma op Nederland 3 werd daarna wekelijks uitgezonden, maar kijkcijfers waren mager. (NRC)