While you were sleeping... in the US

Amazon breidt eigen bezorgdienst flink uit

Foto: iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Amazon is stilletjes bezig de eigen bezorgdienst, Amazon Flex, flink uit te breiden. Dat meldt Reuters.

Amazon Flex lijkt erg op de taxi-service van Uber: chauffeurs gebruiken een app om bezorgopdrachten aan te nemen en staan niet onder contract bij Amazon. De internetwinkel gebruikte tot voorkort alleen Flex-chauffeurs om pakketten te bezorgen die via de duurdere Prime Now optie gekocht waren, maar in Texas worden nu ook ‘gewone’ bestellingen door Flex afgeleverd.

Amazon was afgelopen jaar 11,5 miljard dollar kwijt aan bezorgkosten. Afgelopen jaar gingen al geruchten dat het bedrijf een eigen vloot vrachtvliegtuigen wilde gaan aanschaffen om meer controle te krijgen over het bezorgproces.

Neverware maakt goedkoop computeronderwijs mogelijk

The Verge heeft een mooi verhaal over de opmars van Neverware in het basis- en voorgezet onderwijs in de Verenigde Staten.

Neverware is goedkope software die de performance van verouderde computers sterk verbetert, wat met name voor scholen die geen geld hebben om iedere paar jaar hun IT-inboedel te vernieuwen een uitkomst is.

Zo had een school een stapel Dell’s liggen van minimaal acht jaar oud die na een upgrade met Neverware sneller zijn dan nieuwere modellen waar Windows op draait. Het lesmateriaal en de output van de kinderen wordt opgeslagen in de cloud en is ook buiten schooltijd makkelijk bereikbaar.

Een nieuwe computer met de juiste licenties kost ongeveer 400 dollar met Windows en $200 met Google’s Chromebook. Om een pc aan de praat te krijgen met Neverware is niet meer dan vijftig dollar nodig.

In Amerika werd in 2014 op scholen voor kinderen tot 18 jaar 7 miljard dollar uitgegeven aan computers en tablets, 33% meer dan het jaar ervoor. De Chromebooks van Google waren eind 2015 de meest verkochte computers in de onderwijssector, maar met de opmars van Neverware komt daar wellicht snel verandering in.

Delta Airlines gaat strijd aan met vliegtuigmaaltijden

Delta Airlines heeft de uitbater van verschillende succesvolle New Yorkse restaurants in de arm genomen om een einde te maken aan een van de grootste ergenissen van vliegtuigpassagiers: het eten. Dat schrijft de New York Times.

Dat is geen gemakkelijke opdracht, want de ruimte voor het klaarmaken van eten aan boord is de afgelopen jaren flink afgenomen en ook serveeropties zijn beperkt omdat alles in kleine bakjes moet passen. Bovendien functioneren menselijke smaakpappillen op 10 kilometer hoogte slechter, dus recepten kunnen niet klakkeloos overgenomen worden want dan zouden ze grotendeels smakeloos zijn. Sommige gerechten zijn ook niet praktisch, zoals pasta, biefstuk of soep.

John Harenda, onderdirecteur bij Union Square, hoopt klanten van Delta eten te serveren dat net zo lekker is in de lucht dan dat het in zijn restaurants is:

“We want passengers to say, ‘This is great food’ — not, ‘This is great food for an airline,’. ”

De nieuwe maaltijden zijn voorlopig alleen beschikbaar voor passagiers in de eerste klas.