While you were sleeping... in Asia

Mini-SUV’s razend populair in India

Foto: AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Echt grote en stoere auto’s kan de middenklasse in India zich niet veroorloven en daarom introduceren automakers steeds meer mini-SUV’s die ondanks dat ze klein zijn toch voor een macho uitstraling zorgen. Zo presenteerde Mahindra & Mahindra onlangs de Mahindra KUV100 die ‘gemaakt is om te domineren’, schrijft The Wall Street Journal. En dat KUV staat dan ook voor Kool Utility Vehicle.

Ook Hyundai, Nissan en Maruti Suzuki toonden op de grote tweejaarlijkse autoshow in India nieuwe kleine en sportieve modellen. In China en de Verenigde Staten groeide de vraag naar mini-SUV’s ook in de laatste jaren, maar lang niet zo hard als in India.

Dat komt mede omdat auto’s korter dan vier meter in India kunnen rekenen op een belastingtarief dat achttien procent lager ligt. En aangezien het er nogal ruig aan toe gaat in het verkeer, is een SUV - hoe klein ook - veel aantrekkelijker dan een gewone kleine auto, zegt topman Anand Mahindra van de gelijknamige automaker:

“You want to look like the aggressor not the victim, given the kind of road behavior that you have in India. You are not the little hatchback which is going to be swallowed up in one bite.”

In India zijn vorig jaar 150.000 mini-SUV’s verkocht, dat is zestig procent meer dan het jaar ervoor. Daarmee zijn ze het snelstgroeiende deel van de automarkt. Naar verwachting worden er in 2018 al een half miljoen verkocht.

Centrale Bank pompt veel geld in Chinese economie

De groeivertraging in China houdt de komende jaren aan, ook al pompt de Centrale Bank dit jaar veel geld in de economie. Dat zegt directeur Zhu Baoliang van een economische denktank van de overheid in een interview met de South China Morning Post.

Volgens hem zorgt de Centrale Bank er met monetair beleid voor dat de groei dit jaar op minimaal 6,5% uitkomt en een financiële-, valuta- of schuldencrisis wordt voorkomen. In 2017 zal de groei volgens de laatste prognoses een voor Chinese begrippen zeer bescheiden zes procent bedragen. Op z’n vroegst in 2018 versnelt de groei weer.

Nu de export af is genomen en de consumentenbestedingen stagneren, zullen de impulsen van de overheid moeten komen vooral door investeringen in de infrastructuur, zegt Zhu. Hij pleit er dan ook voor om de bijna stilgevallen economische hervormingen nieuw leven in te blazen.

“Economic growth is slowing, fiscal revenues are shrinking, overcapacity is worsening and financial risks are on the rise. It’s really urgent now; reforms must proceed.”

Premier Li Keqiang zal begin volgende maand de officiële overheidsdoelstelling voor de groei en kredietverlening bekendmaken op het Nationale Volkscongres.

VS en Japan dichtbij akkoord over vluchten overdag

Gesprekken over een nieuw luchtvaartakkoord tussen Japan en de Verenigde Staten die dinsdag zijn begonnen, worden met een dag verlengd. De partijen zijn dichtbij een overeenkomst over vluchten overdag tussen luchthaven Haneda Airport, vlakbij het centrum van Tokyo en Hawaï en het Amerikaanse vasteland, meldt The Nikkei Asian Review.

Op dit moment zijn er dagelijks acht vluchten die allen tussen 23 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends aankomen en vertrekken. De bedoeling is dat er in totaal twaalf vluchten van Haneda Airport naar de VS per dag komen, behalve naar de westkust ook naar New York. En tien daarvan zouden overdag moeten plaatsvinden.

Delta Airlines dat een andere luchthaven gebruikt voor vluchten van en naar Japan is tegen de uitbreiding van het aantal slots voor Haneda Airport.