‘We houden in 2016 vast aan ons zelfhulpprogramma’

Na enkele moeizame jaren draait de voedingstak van DSM goed, vooral dankzij de VS, zegt de financieel directeur.

„Bemoedigend”, vond DSM zelf van de jaarcijfers over 2015 die het woensdag presenteerde. De omzet van het materialen- en ingrediëntenconcern uit Heerlen steeg in 2015 met 10 procent naar 7,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 4 procent naar bijna 1,1 miljard euro.

De verbetering zit voor een groot deel in ‘nutrition’, de tak die voedingssupplementen en ingrediënten maakt. Dat de specialistische materialentak het beter deed, kwam niet doordat DSM meer spul voor auto’s en smartphones verkocht, maar door bezuinigen en lage grondstoffenprijzen. Financieel directeur Geraldine Matchett licht de cijfers toe.

Hoe vindt u zelf dat het gaat?

„Ik zou 2015 een solide jaar noemen. De materialentak deed het heel goed. Dat was niet makkelijk. Lage grondstofprijzen zijn leuk, maar je moet wel waarde toevoegen. En in het laatste kwartaal zagen we dat ‘human nutrition’ het beter ging doen.”

De voedingstak had het jaren moeilijk. Waarom gaat het nu wel goed?

„Probiotica doen het in de VS erg goed. En al is de markt voor visolie en multivitaminen niet echt verbeterd, DSM heeft daar wel een betere positie in. Veevoer-ingrediënten voor Zuid-Amerika gaan ook goed en het is gelukt om vitamine E te compenseren.” DSM maakt vitamine E in het dure Zwitserland en lijdt onder concurrentie met het goedkope China.

In 2015 kondigde DSM een reorganisatie aan. Het schrapt tot 1.200 banen, waarvan de helft in Nederland.

Wat merkt DSM hier al van?

„Het kost geld. Maar we hebben ook nu al 25 miljoen euro bespaard.”

De winst was 381 miljoen euro. Na aftrek van allerlei posten was dat maar 88 miljoen euro, 39 procent minder dan vorig jaar. Wat zit er in die 300 miljoen verschil?

„Zo’n 200 miljoen euro daarvan is een afschrijving op de verkoop van onze polymeerdivisie. De rest zit ‘m in het verplaatsen en samenvoegen van fabrieken en in herstructureringskosten van 24 miljoen euro.”

Wat gaat in 2016 lastig worden?

„Er gebeurt van alles in de wereld wat invloed op ons heeft. Brazilië, China. We houden vast aan wat ik ons ‘zelfhulpprogramma’ noem: er kan van alles om je heen gebeuren, maar daar naar kijken helpt niet. We moeten zélf slim en efficiënt zijn.”

„De invloed is soms ook anders dan je denkt. Ongeveer 1 miljard euro van onze omzet komt uit China, en een flink deel daarvan komt uit diervoeding. Maar omdat dat niet naar grote bedrijven gaat, maar naar kleine boeren, heeft de verkoop minder last van de economische malaise.”