Vol seizoen rond ‘macht en onmacht’

Hoogtepunt in nieuw seizoen van de Nationale Opera en Ballet is Borodins ‘Prins Igor’ in de veelbesproken regie van Dmitri Tcherniakov.

Borodins Prins Igor in de spectaculaire regie van Dmitri Tcherniakov, bij de Metropolitan Opera in New York.
Borodins Prins Igor in de spectaculaire regie van Dmitri Tcherniakov, bij de Metropolitan Opera in New York. Foto Cory Weaver/The Metropolitan Opera

Met twaalf producties, waarvan zeven nieuw, is ook het seizoen 2016-2017 van de Nationale Opera & Ballet een zeer vol jaar, met het thema ‘macht en onmacht’ als rode draad.

De nieuwe seizoensprogrammering van de Nationale Opera en Ballet, gistermiddag in Amsterdam gepresenteerd, heeft als hoogtepunt de Europese première van Borodins Prins Igor in de spectaculaire en al veelbesproken regie van Dmitri Tcherniakov, eerder te zien was bij de Metropolitan Opera in New York. Een ander potentieel hoogtepunt wordt de seizoensafsluiting: een nieuwe Salome van Richard Strauss door regisseur Ivo van Hove met in de bak het Koninklijk Concertgebouworkest en de dan aangetreden chef-dirigent Daniele Gatti.

Andere nieuwe producties zijn er van Mozarts Le nozze di Figaro , Händels Jephtha, Verdi’s Rigoletto en Bergs Wozzeck in de regie van Krzysztof Warlikowski, met sopraan Eva-Maria Westbroek. Westbroek zingt ook de titelrol in Manon Lescaut. Operadirecteur Pierre Audi verzorgt zelf in het kader van het Monteverdi-jaar een mise-en-espace van de Mariavespers (tevens opening Holland Festival 2017) en waagt zich daarnaast aan een geënsceneerde variant van Bachs Johannes-Passion. Zijn regie van Wagners Parsifal met toneelbeeld van Anish Kapoor wordt hernomen onder leiding van operachef Marc Albrecht.

Het Opera Forward Festival, dat nieuwe wegen en nieuw publiek onderzoekt en volgende maand voor het eerst plaatsvindt, zal in het volgend seizoen ook worden voortgezet. Andere reprises zijn er van Mozarts Die Entführung aus dem Serail (regie Johan Simons), Raskatovs A Dog’s Heart (regie Simon McBurney). In wereldpremière gaat The New Prince van componist Mohammed Fairouz (30) in regie van Lotte de Beer; een moderne variant van Machiavelli’s Principe over nieuwe machthebbers, met Nora Fischer als Monica Lewinsky.

Het Nationale Ballet viert de 80ste verjaardag van choreograaf/kunstenaar Toer van Schayk in een programma met werken van Van Dantzig, Van Manen en Van Schayk, die Het Nationale Ballet in de jaren zeventig en tachtig in de vaart der volkeren opstootten. Daarnaast zijn er twee ‘Made in Amsterdam’-avonden als etalage van de nieuwe generatie in Amsterdam gewortelde choreografen, plus de onverslijtbare Hans van Manen. Diens muze Igone de Jongh viert haar twintigjarig podiumjubileum.

De Nationale Opera en Ballet is met 42,3 miljoen euro aan subsidies van rijk en gemeente de zwaarst gesubsidieerde podiuminstelling van Nederland. De jaaromzet bedraagt 60 miljoen, waarvan 30 procent eigen inkomsten. De gemiddelde zaalbezetting over 2015 was 92 procent voor opera en 94 procent voor ballet.