Treinenbouwer Bombardier schrapt 7.000 banen

Omgerekend is dat ruim 10 procent van het totaal. Vooral in Canada en Europa verdwijnen veel banen.

Een Fyra-trein wordt voortgetrokken door een Traxx-locomotief, een product van het Canadese Bombardier. Foto Koen van Weel / ANP

Trein- en vliegtuigbouwer Bombardier schrapt de komende twee jaar zo’n 7.000 banen in een poging meer winst te behalen. Het gaat vooral om arbeidsplaatsen in thuisland Canada en Europa, zo maakte het concern woensdag bij presentatie van de jaarcijfers bekend. Bij Bombardier werkten eind vorig jaar ongeveer 64.000 mensen.

De meeste ontslagen vallen bij de treinentak van het Canadese bedrijf, waar 3.200 banen verdwijnen. Bij de tak voor vliegtuigonderdelen worden nog eens 2.500 banen geschrapt. Tegelijkertijd is het concern van plan om bij andere projecten juist meer mensen aan te nemen. Zo is bij de afdeling voor commerciële vliegtuigen meer personeel nodig.

De Bizon en de sprinter

Reden voor de ontslagronde zijn de tegenvallende verkopen in sommige bedrijfstakken. Door nu af te slanken denkt Bombardier weer beter de strijd aan te kunnen binden met branchegenoten. Het bedrijf uit het Franse deel van Canada verwacht dat de hervormingen in 2015 en 2016 zo’n driehonderd miljoen dollar (270 miljoen euro) gaan kosten.

In Nederland rijdt de NS met materiaal gemaakt in de fabrieken van Bombardier. Zo bouwde het Canadese bedrijf onder meer ‘de Bizon’, een dubbeldekssneltrein die vaak wordt ingezet als intercity. Ook was Bombardier samen met Siemens verantwoordelijk voor de productie van de sprinters, die veelal regionaal wordt gebruikt.

    • Joost Pijpker