Nooit meer lezen

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: marktplaats voor samenvattingen.

Bedrijf: Stuvia Oprichters: Jaap van Nes (29) Martijn Scheen (28) Medewerkers: 10

Niemand leest dat gigantische dikke studieboek natuurlijk écht. Er is altijd wel één ijverige student die daar wel zin in heeft, en de samenvatting met je wil delen. Start-up Stuvia brengt al die ijverige studenten samen.

Wat is het?

Een online marktplaats voor en door studenten waarop zij samenvattingen kunnen kopen en verkopen. Er staan meer dan 175.000 samenvattingen op die onder naam worden aangeboden. De meeste verkochte documenten in 2015 kwamen uit Amsterdam (174.000 euro), Groningen (68.000) en Utrecht (42.000 euro)

Welke studies kun je er vinden?

Vooral populaire als rechtsgeleerdheid en hbo-rechten, psychologie, bedrijfskunde en sociaal pedagogische hulpverlening zijn goed vertegenwoordigd.

Hoeveel mensen doen mee?

Stuvia wordt door zo’n 250.000 studenten gebruikt. Er zijn bijna 14.000 verkopers, zij verdienen volgens de start-up „een paar tientjes per maand tot duizenden euro’s’ per jaar”. In 2015 keerde Stuvia meer dan 500.000 euro uit aan student-auteurs. De topverkoper haalde 7.349 euro binnen met de verkoop van haar samenvattingen.

Wat is het verdienmodel?

Studenten kunnen zelf de prijs bepalen, de start-up pakt 30 procent commissie op elke verkochte samenvatting.

Hoe voorkomen ze dat studenten samenvattingen zelf gaan kopiëren?

Niet, dat zal best vaak gebeuren. Om het toch aantrekkelijk te maken om een samenvatting te kopen is het platform zo gebruikersvriendelijk mogelijk, reviews en een ‘volg-optie’. Stuvia bestaat sinds april 2011 en is ook actief in België, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Zuid-Afrika.