Nieuwe reus in telecom en televisie

Vodafone en Ziggo zijn straks één grote concurrent van KPN

Ziggo-topman Baptiest Coopmans (l) en Vodafone Nederland-topmanRobert Shuter.
Ziggo-topman Baptiest Coopmans (l) en Vodafone Nederland-topmanRobert Shuter. Foto Olivier Middendorp

Nu doen ze nog een interview met z’n tweeën, eind dit jaar is er nog maar één de baas over de samengevoegde activiteiten van Ziggo en Vodafone Nederland. Waar het hoofdkantoor komt, is nog onbekend. En of een van hen of iemand anders de nieuwe joint venture gaat leiden, weten ze ook nog niet.

Wat Rob Shuter, de 49-jarige baas van Vodafone Nederland, en Baptiest Coopmans, de 51-jarige topman van Ziggo, wel weten is dat de fusie onvermijdelijk was.

Het toverwoord is convergence, het samensmelten van Ziggo’s kabelnetwerk en Vodafone’s mobiele netwerk. Nu alle telecomdiensten via internet werken, maakt het weinig uit of dat via het snelle 4G-net gaat of vaste breedbandverbinding. Het is logisch om die netwerken over elkaar te leggen. Zo krijgt de kabel vleugels, en Vodafone eindelijk een vast fundament.

Shuter: „Ziggo heeft een kabelnetwerk met vrijwel landelijke dekking en dat is zeldzaam in Europa. Dat maakt deze combinatie met ons landelijk dekkend mobiel net veel makkelijker. ” Coopmans: „We hebben vanaf het moment dat UPC en Ziggo samenkwamen gezegd, dat we wilden uitbreiden naar een mobiel netwerk. De sterren stonden nu in één lijn.”

Magische woorden, met een minder magische uitwerking: het Ziggo-personeel ondergaat nu de tweede reorganisatie in korte tijd. Bij de samenvoeging met UPC verdwenen al duizend banen, zo’n 15 procent. Ook de samenvoeging met Vodafone Nederland zal zeker „impact” hebben, zegt Coopmans. Hoeveel banen er gaan verdwijnen, is nog niet bekend. Doorgaans zijn ondersteunende afdelingen, zoals administratie, ict-beheer of communicatie de dupe.

Wanneer hoorde u zelf dat er een joint venture zou komen?

Shuter: „Medio december, rond kerst begon het te spelen. Dit soort gesprekken wordt eerst voorbereid door speciale teams van onze moederbedrijven en pas de laatste zes weken werden wij actief betrokken.”

U denkt 280 miljoen euro per jaar te gaan besparen. Waar zit de winst?

Shuter: „We hebben allebei een vast netwerk van glasvezel als kern, met verschillende eindpunten: Ziggo-klanten verbinden via de kabel, onze klanten via het mobiele net. We kunnen onze onderliggende infrastructuur samenvoegen.”

Coopmans: „Kabelbedrijven fuseren, zoals Ziggo en UPC, gaat sneller. Dat levert na drie jaar al voordelen op. Dit duurt minstens vijf jaar.”

Er wordt al lang over een combinatie van Vodafone en Liberty Global gesproken. Waarom eerst in Nederland?

Shuter: „Kabelmaatschappijen beslaan vaak maar een paar provincies. Ziggo heeft bijna landelijke dekking en is dus een perfecte match om marketing en diensten te combineren. Beide merken blijven vooralsnog bestaan, maar er is wel een overlap: ongeveer 30 procent van de klanten van Ziggo heeft ook een abonnement van Vodafone. Die klanten kunnen we straks een combinatiedeal aanbieden.”

Gaat de kabel nu ook open voor andere partijen, net zoals KPN zijn netwerk moet openstellen?

Shuter: „Dat lijkt me niet nodig. Er verandert niets aan de infrastructuur en deze deal vergroot de concurrentie: we hebben meer mogelijkheden om te concurreren op de zakelijke markt.”

Coopmans: „Open toegang tot de kabel is technologisch complex en het is moeilijk om het economisch interessant te maken. Vooralsnog geven we er geen commentaar op.”

Toen u vroeger bij KPN werkte pleitte u juist voor openstelling van de kabel.

Coopmans: „In die tijd ging het nog om televisie, niet om internettoegang. De kabel heeft geen monopoliepositie als tv-aanbieder meer.”

Wanneer kunnen consumenten nieuwe producten verwachten?

Coopmans: „De eerste basisdiensten zullen er begin 2017 komen, nadat de deal is goedgekeurd door de toezichthouders. In ieder geval krijgen alle tv-klanten, ook die van Vodafone, onze Horizon-settopbox.”