Nieuwe promotieactie vestigt aandacht op ‘mooiste’ Nederlandse jeugdboek

Komende zaterdag start Geef Mij Maar Een Boek!, een nieuw initiatief dat jaarlijks een klassiek kinderboek bij de Nederlandse jeugd over het voetlicht wil brengen.

Om onze kinderen op te laten groeien tussen ‘de mooiste jeugdboeken ooit’. Na groots opgezette acties als Nederland Leest, de Boekenweek en de Kinderboekenweek, start zaterdag Geef Mij Maar Een Boek!, een nieuw initiatief dat jaarlijks een klassiek kinderboek bij de Nederlandse jeugd over het voetlicht wil brengen.Dit jaar staat Jan Terlouws Tweede Wereldoorlogboek Oorlogswinter centraal. Van dat boek, in 1972 winnaar van de Gouden Griffel, zijn vanaf zaterdag verspreid over heel Nederland meer dan 260.000 speciaal ontworpen exemplaren beschikbaar. Voor een door uitgever Lemniscaat bepaalde boekhandelsprijs: één euro.

CPNB

In tegenstelling tot boekpromotieacties als Nederland Leest, waarvoor jaarlijks in de maand november via bibliotheken een gratis exemplaar wordt verspreid van een Nederlandse klassieker, staat Geef Mij Maar Een Boek! volledig los van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Initiators zijn nu de Nederlandse boekhandelaren, gesteund door het Centraal Boekhuis (CB), de Koninklijke Boekverkopers Bond (KBB) en drukkerij Wilco.

Volgens boekhandelaar Lisa Snijders, voorzitter van de stichting achter de actie, is niet uitgesloten dat CPNB in de toekomst aan de actie mee zal doen:

“We hebben ze gevraagd mee te doen, maar ze konden of wilden nu niet aanhaken.”

Peter Rozendaal, persvoorichter van CPNB, geeft aan dat er twee grote bezwaren waren:

“Het CPNB doet niet mee omdat het een actie van één uitgever (Lemniscaat) betreft. Wij zijn van liever van de collectiviteit. Ten tweede heeft de actie geen betrekking op de bibliotheek, en daar zijn wij ook graag aanwezig.”

Bestseller

De vraag is of Oorlogswinter al niet in veel boekenkasten aanwezig is. Los van de huidige actie werd van Oorlogswinter in iets meer dan veertig jaar tijd meer dan 500.000 exemplaren verkocht. Daarmee behoort het tot een van de best verkochte naoorlogse Nederlandse kinderboeken. De editie die vanaf zaterdag op de markt komt, betreft de 75ste druk van het boek. De verfilming uit 2008 van Martin van Koolhoven trok ruim 450.000 bezoekers.

Snijders denkt dat het jeugdboek vooral bij een “oudere groep” bekend is.

“Kinderen die nu tussen de tien en veertien zijn, kennen het niet meer. Iedereen grijpt naar de populairdere kinderboeken als Leven van een Loser.”

Aan Geef Mij Maar Een Boek! doen veel onafhankelijke boekhandels mee, alsook Libris-boekhandels en boekhandelketens als AKO en Bruna. De actie kent volgens Snijders geen vastgestelde einddatum.

“De actie is klaar als de boeken op zijn. We gokken op tussen drie à vier weken.”