Meer omzet, minder winst chemieconcern DSM in 2015

De omzet steeg met tien procent tot ruim 7,7 miljard euro, de nettowinst daalde met zo’n 39 procent en kwam uit op 88 miljoen euro.

Logo van het chemieconcern Koninklijke DSM
Logo van het chemieconcern Koninklijke DSM Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Chemieconcern DSM heeft vorig jaar meer omzet geboekt, maar hield daar netto ruim minder aan over dan in 2014. De omzet steeg met tien procent tot ruim 7,7 miljard euro, de nettowinst daalde met zo’n 39 procent en kwam uit op 88 miljoen euro.

Van 2013 op 2014 was de nettowinst ook al flink gedaald, met liefst 46 procent. De brutowinst (EBITDA) van het beursgenoteerde bedrijf steeg wel. Die kwam uit op ruim 1,07 miljard euro, een stijging van vier procent.

Goed laatste kwartaal

DSM spreekt toch van een jaar met “solide resultaten”. Topman Feike Sijbesma noemt de “sterke organische groei” bij de voedingsmiddelentak als positief, en dat “ondanks lagere vitamine E-prijzen”. Die tak zorgde er ook in belangrijke mate voor dat het Limburgse concern een positief laatste kwartaal van 2015 had. Waar een jaar eerder nog sprake was van een nettoverlies van 107 miljoen euro, werd er in de laatste maanden van 2015 een winst van 23 miljoen euro geboekt.