Rihanna’s muziek is ‘foggy’ en ‘scratchy’

Het zal je maar gezegd worden; New York Times-muziekcriticus Jon Caramanica omschrijft artiesten als ‘ijzig’, ‘vochtig’of ‘metalig’.

Still uit Desperado van Rihanna.
Still uit Desperado van Rihanna.

New York Times-muziekcriticus Jon Caramanica staat bekend om zijn kleurrijke taalgebruik waarmee hij muziek, artiesten en optredens omschrijft. De Columbus Journalism Review zette zijn woordenboek op een rijtje.

Caramanica gebruikt woorden die je niet per se zou verwachten om muziek te beschrijven, maar eerder voor andere zaken. Zo omschrijft hij het optreden van Kanye West van afgelopen zondag achtereenvolgens als angular (hoekig) en oozy (modderig).

Het lexicon waaruit hij put voor muziekrecensies bevat woorden als angular; hoekig (voor Beyoncés haar laatste single Formation), creamy; romig (voor Wanna Party van Future Brown) en frizzy; rommelig voor Emotion van Carly Repsen:

Frizzy? Dat is toch meer iets waarmee je een coupe wanhoop omschrijft dan muziek. Maar als je dan nog eens luistert, naar zo’n nummer dan snap je het gevoel dat Caramanica bedoelt. De muziekrecensent put bij zijn recensies ook rijkelijk uit de woordenschat die in de keuken wordt gebruikt zoals crunchy, greasy, meaty. Het album Full Speed van Kid Ink omschrijft hij zelfs als pure saccharine:

Voor Rihanna heeft de recensent zelfs een heel arsenaal aan niet enorm complimenteuze woorden: pulpy (pulp), foggy (mistig), scratchy (jeukend), throbbing (afranselen. Desperado vindt hij lumpy (onevenwichtig):

Caramanica heeft ook een wekelijkse ‘popcast’. Luister hier de laatste aflevering.