Overtreding op de Franse snelweg? Kost je straks punten

De Franse regering wil “meer gelijkheid” voor weggebruikers creëren.

Tolpoort ter hoogte van Nancy, de toegang tot de Route Du Soleil.
Tolpoort ter hoogte van Nancy, de toegang tot de Route Du Soleil. Foto Lex van Lieshout/ANP

Frankrijk wil een ‘virtueel’ puntenrijbewijs instellen voor buitenlanders die van Franse wegen gebruik maken. Nadat in 2014 voor het eerst in twaalf jaar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Frankrijk weer is opgelopen, hoopt het land op die manier “meer gelijkheid” voor weggebruikers te creëren, zegt een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken op vragen van NRC.

Het al in oktober gepresenteerde plan veroorzaakte dinsdag in België enige ophef toen de krant Le Soir erover berichtte. Wie door te hard rijden of andere overtredingen in Frankrijk het totaal van twaalf punten verliest, kan in de toekomst verboden worden in Frankrijk te rijden. In het uiterste geval kan een Franse rechter de auto van een weggebruiker in beslag nemen en op rekening van de Franse staat doorverkopen, zei de in verkeerskwesties gespecialiseerde Belgische advocaat Eric de Caumon in de krant.

De Fransen zelf hebben sinds 1992 een puntenrijbewijs. Iedere automobilist begint met twaalf punten en krijgt één tot zes punten aftrek naar gelang de ernst van de overtreding (zie inzet.) Wie, bijvoorbeeld na een kleine snelheidsovertreding, op elf punten staat maar vervolgens een half jaar geen problemen veroorzaakt, krijgt de verloren punt weer terug.

Weggebruikers die op de kritische grens van zes punten belanden, worden uitgenodigd voor een ‘bewustwordingscursus’ waar ze weer vier punten kunnen terugverdienen. Hoe buitenlandse weggebruikers eventueel hun virtuele punten kunnen terugverdienen, is nog onduidelijk.

Doorsturen

Frankrijk heeft met buurlanden en met Nederland, Polen en Roemenië overeenkomsten om verkeersboetes door te sturen. Spanjaarden ontvingen in 2015 de meeste bekeuringen vanuit Frankrijk: 442.000 in totaal, meldt het ministerie. Naar België gingen 382.800 boetes en Nederland is derde op de ranglijst met in 2015 338.600 boetes.

Van alle buitenlandse weggebruikers zijn de Nederlanders wel het trouwst in het betalen van hun bekeuringen: 84 procent van de boetes wordt betaald. De Fransen zelf betalen volgens gegevens van de krant Le Figaro slechts 79 procent van hun boetes. Belgen staan op 77 procent en Roemenen, die meestal maar eenmalig me hetzelfde voertuig in Frankrijk zijn, hebben in 2015 24 procent van de doorgestuurde boetes betaald.

Wanneer het virtuele puntenrijbewijs voor buitenlanders in Frankrijk in werking treedt, is nog niet duidelijk. Op het ministerie van Binnenlandse Zaken wordt gewerkt aan een wetsvoorstel dat “op korte termijn” ter discussie zou moeten komen in de Assemblée Nationale en in de Franse Senaat, zegt woordvoerder Thierry Monchâtre van het departement.