Je verzekering is de nieuwe Google  

Marc Hijink bespreekt ontwikkelingen in tech. @MarcHijinkNRC

Je denkt dat Google of Facebook alles van je weet. Vergeet het maar. Het is de verzekeringsmaatschappij die de meest intieme data over je verzamelt.  

Op reis door Zuid-Afrika word ik overal geconfronteerd met het Vitality-programma van Discovery. Het is een verzekeringsmaatschappij die zich met nieuwe technologie actief bemoeit met je leven. En hoe. Vitality ziet wat er op je bord ligt, welke (on-)gezonde boodschappen je koopt, hoe vaak je naar de sportschool gaat, hoe en waar je autorijdt. 

Deze verzekeraar beloont je voor risicomijdend gedrag met een slim puntensysteem. De Vitality-status krik je op door gegevens te delen: informatie van fitnessbandjes of de Apple Watch, de gps-tracker in je auto, data van de sportschool (BMI-waarde en bloeddruk).

Een Orwelliaanse nachtmerrie? De Zuid-Afrikanen die ik spreek zijn enthousiast over Vitality. Ze krijgen fikse kortingen – een economische stimulans om hun gedrag aan te passen. Privacybezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon als je er geld mee kunt verdienen.

Bij restaurantketen Nando’s (Zuid-Afrikaanse kip op z’n Portugees) krijg je tot 20 procent geld terug op gezonde maaltijden. Supermarktketens geven korting op gezonde producten. Slimme klanten rekenen twee mandjes af: eerst de groente voor extra Vitality-punten, daarna een geheim mandje met chips en wijn.

Discovery Insure geeft automobilisten korting op brandstof als ze beschaafd rijden – extra bonus als je niet ‘s nachts rijdt. Doktersbezoek, oogonderzoek en een hiv-test leveren ook punten op. Het is een rare mix van bonuskaart, airmiles en elektronisch patiëntendossier.

Dit is circle of life, in de ogen van de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery. Klik op de afbeelding voor een vergroting. 

Vitality is wegens succes al naar de VS en het Verenigd Koninkrijk geëxporteerd. Het geheim: keiharde korting is een tastbaarder beloning dan iets vaags als levensverwachting. Zo veranderen dikzakken in atleten en wegpiraten in hoffelijke bestuurders. De verzekeraar selecteert cliënten met lagere risico’s. Win-win.

Er zijn ook verliezers, want gezond leven is geen garantie tegen ellende. Breek je je been of krijg je kanker, dan betaal je meer voor de bioscoop of vliegtickets. En heb je na jaren voorbeeldig leven de hoogste Diamond-status, dan wil je die niet kwijt. Een waargebeurd verhaal van een Discovery-klant, net in de veertig. Eind december moest hij extra punten halen om zijn Diamond-status, met al die bonussen, te behouden. Iemand tipte hem een prostaatonderzoek te laten doen. Niet leuk, wel vijfduizend Vitality-punten. De dokter deed zijn handschoenen uit en had goed én slecht nieuws. Er was niets mis met de prostaat. Maar de punten golden slechts voor patiënten ouder dan vijftig jaar. Er zat geen bonus in zijn anus.

'Persoonlijke gedragsverandering stimuleren'

Het Vitality-programma  begon in 1997 met kortingen op sportscholen. Discovery is in de loop der jaren steeds meer data van zijn klanten gaan verzamelen, met behulp van de nieuwste technologie. Discovery Vitality heeft nu 1,7 miljoen klanten in Zuid-Afrika, 826.000 in het Verenigd Koninkrijk en 1 miljoen in de Verenigde Staten en China samen (via verzekeraars John Hancock en Ping An). Discovery beschouwt zichzelf als de grootste gedragsveranderende  instelling ter wereld. Over databeheer en privacy zegt Discovery het volgende: "Individuele informatie wordt alleen gebruikt om persoonlijke gedragsverandering te stimuleren - verder analyseren we alleen geanonimiseerde data."