Longreads

Hoe komt TMZ aan al die roddel en achterklap?

Roddelsite TMZ is vaak erger dan de som van alle Britse tabloids. Maar onthullingen van de site hebben grote impact op de Amerikaanse maatschappij.

Een screenshot van de homepage van TMZ op 16 februari 2016.
Een screenshot van de homepage van TMZ op 16 februari 2016. Foto screenshot TMZ.com

Het is de som van alle Britse tabloids bij elkaar. TMZ, de beroemdste en beruchtste roddelsite van de Verenigde Staten, kan het leven van een beroemdheid met één druk op de knop maken of breken. Onthullingen van de site hebben grote impact gehad op de Amerikaanse maatschappij.

The New Yorker dook in de mechanismen die de site doen draaien: hoe komt TMZ aan zijn vaak schokkende nieuws? En wat drijft oprichter Harvey Levin? In het verhaal The Digital Dirt - 11.000 woorden lang - komen gelekte e-mails aan bod en worden vele oud-medewerkers en betrokkenen geïnterviewd.

TMZ was de website die de video bemachtigde van American Football-speler Ray Rice die zijn verloofde in een lift in een casino in Las Vegas knock-out sloeg na een woordenwisseling. Rice werd daarna voor onbepaalde tijd geschorst. De site publiceerde de dronken antisemitische tirade van Mel Gibson en de foto’s van Amerikaanse soldaten die in Afghanistan over lijken heen urineerden. En, natuurlijk niet te vergeten: TMZ maakte Kim Kardashian groot.

Van De Rijdende Rechter naar roddel en achterklap

De site is het geesteskind van oprichter Harvey Levin. De nu 65-jarige Amerikaan studeerde rechten en werkte zich langzaam op in de televisiewereld nadat hij een kans kreeg als juridisch adviseur bij een Amerikaanse versie van De Rijdende Rechter (The People’s Court). Maar zijn echte doorbraak volgde pas toen hij TMZ oprichtte - een afkorting van Thirty Mile Zone, zoals het gebied in Los Angeles waar de amusementsindustrie van Hollywood huishoudt, genoemd wordt.

Sindsdien is Los Angeles het territorium van TMZ - en is elke celebrity die er rondloopt een potentieel slachtoffer. Dankzij een uitzonderlijk groot en wijdvertakt netwerk en veel geld weten Levin en zijn mensen praktisch alles van de Hollywood-sterren. Of dat nu de dood van Michael Jackson is (die binnen achttien minuten door TMZ werd gemeld) of een overdosis van acteur Charlie Sheen.

Levin kan daardoor rekenen op zowel weerzin als waardering. “Ik hou ervan mensen beroemd te maken en beroemd te houden”, zegt hij zelf. Hoe hij dat doet, lees je hier:

The Digital Dirt van The New Yorker (11.000 woorden, 44 minuten)
Blogger

Sam de Voogt

Geboren in Amsterdam, opgegroeid in Heemstede, gestudeerd in Springfield (Ohio), Parijs en Amsterdam en geschreven voor Het Parool, De Volkskrant en NRC Handelsblad. Auteur van de Thuiskok. En verder mag je me wakker maken voor lekker eten, interessante data, sport en het lezen van de krant.