Economie

Dit schrijven andere media vandaag

ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

Lada terug in Nederland

De Lada is goedkoop, een beetje saai en werd in Nederland voor het laatst verkocht in 2005. Maar nu strijden ineens twee partijen om het recht het Russische automerk weer op de markt te mogen brengen. De fabrikant van Lada, Avtovaz, heeft het Drentse bedrijf Snippe teruggefloten dat zich via kennismakingsdagen opmaakte voor de eerste nieuwe verkopen, meldt De Volkskrant.

Volgens exportbaas Fred van Putten van Avtovaz heeft de fabrikant zelf plannen voor nieuwe Lada’s voor Nederland:

“We zijn bezig met een exportplan en dan komt er ineens zo’n cowboy doorheen fietsen.”

Van Putten heeft Snippe dan ook per mail gesommeerd te stoppen met hun plannen. Het is de bedoeling dat de Lada eind dit jaar alweer te koop is in Nederland, maar de herintroductie verloopt volgens Van Putten nog niet echt op rolletjes:

“Omdat er in Nederland zulke strenge regels gelden voor de CO2-uitstoot, in combinatie met de bpm-belasting, is het lastig om aan die regels te voldoen.”

De auto’s zullen daarom nog wel goedkoop zijn, maar niet zo goedkoop als vroeger.

Transportsector eist maatregelen voor doorstroming bij grens

Met de toenemende grenscontroles in Europa eisen transportbedrijven aparte rijstroken voor vrachtwagens bij grensovergangen en slimme infraroodscans bij toegangswegen. Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en exportvereniging Fenedex sturen daar vandaag een brandbrief over aan het kabinet, meldt De Telegraaf.

Volgens EVO-directeur Machiel van der Kuijl leiden files aan de grens tot grote problemen voor het goederenvervoer:

“De hele logistieke keten is in gevaar door grenscontroles [...] Al stroopt het maar iets op, daardoor kan de schade al in de honderden miljoenen euro’s lopen.”

Om mensensmokkelaars te dwarsbomen zijn infraroodcamera’s een effectieve methode om goed te controleren en tegelijkertijd de doorstroming op gang te houden, zegt voorzitter Arthur van Dijk van Transport en Logistiek Nederland:

“Aparte rijstroken voor truckers en infraroodscans waar vrachtwagens onder door moeten rijden, kunnen de snelheid erin houden. Wanneer er mensen in een truck worden getraceerd, gaat er een alarm af en kan bijvoorbeeld een slagboom de weg versperren.”

En dat moet van de transportsector dan in heel Europa uniform worden ingevoerd.

Shell blijft favoriete werkgever

Shell is voor het vierde jaar op rij de meest populaire werkgever, blijkt uit een grootschalige enquête van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group waar het Financieele Dagblad over schrijft. Toch blijkt uit datzelfde onderzoek dat grote werkgevers steeds minder aantrekkelijk worden. Ook het favoriete Shell heeft vorig jaar 29 procent aan populariteit verloren.

Alle sterke werkgeversmerken uit de top-5 verloren aantrekkingskracht. Dat bevestigt volgens de Intelligence Group de trend dat grote werkgevers aantrekkelijkheid verliezen aan start-ups.

De complete top-5 met tussen haakjes de daling in populariteit in 2015 ten opzichte van 2014:
1. Shell (-29%)
2. AirFrance-KLM (-19,7%)
3. Rabobank (-28,5%)
4. Philips (-30,5%)
5. Politie (-8,1%)